Familjens årliga kräftskiva...

....hade vi idag..
Igår kokade jag ny kräftlag och den blev supergod 👍
 
Blandade alla ingredienser och gick ut till landet och plockade flera liter dillkronor, så mysigt att  plocka in dem, 2 minuter färska innan de hamnade i kastrullen 👍 Strax efter steg en härlig dilldoft sig i hela huset, när lagen svalnat åkte den och kräftorna ned i två kastruller, sedan ned i matkällaren över natten...   
 
Kokade lag på 5 liter då 3 kg kräftor skulle dra i lagen för godare smak.. Kräftorna fick dra i den hela natten och fram till 4 på em, då vi samlades...
 
Så gott allt blev! Mina vitlöksbröd finns dock inte med på bilden, de är i ugnen, gör oftast vitlökssmöret själv, dotter eller barnbarn 👍, mycket salt och mycket vitlök på baguetterna 😋👍 Alla gillar dem 😁
 
Den godaste västerbottenpaj jag någonsin ätit, dotterns pojkvän hade gjort den, med viss (liten) hjälp från dottern, på hälften kantareller en del utan, då de de yngsta i familjen inte gillar svamp.... 
 
Så fint och aptitligt med färska dillkronor till serveringen 👍 , har inte ens plockat hälften av alla dillkronor från landet, resten som står kvar självsår landet till nästa år 👍 
 
Förra året blev det ju ingen familjekräftfest, jag åkte ju på olika röntgen hela tiden, var supertrött och låg ofta till sängs, canceroperation den 12 september och återhämtningen som tog sin tid 😞
 
Därför så glad att vi fick denna möjlighet igen att som familj med en tradition få träffas, prata, skämta och skratta, äta gott....Min stol stod inte tom i år, är så tacksam 👍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0