Imorgon dotterns födelsedag och ....

..... Vi ska även åka till diabetesmottagningen på Västerås sjukhus, ett vanligt besök som de gör med jämna mellanrum efter diagnosen diabetes 1 på julafton 2018...Men första gången för mig...
 
Jag vill ställa lite frågor, vad kan man kräva av skolan? Vilket är bäst penna, långtidsverkande insulin eller pump? Innan Mille fick diabetes hade jag ingen som helst vetskap om diabetes och faror som kan uppkomma med sjukdomen.. Eftersom jag själv jobbat i skolan i 28 år vet jag att erfarenheten inte är stor hos många som mig själv, har under alla mina år inom skolvärden inte kommit i kontakt med sjukdomen då ingen diabetiker funnits i klasserna....
 
Som mormor, som barnvakt så inställer sig en mer oro för hur vi ska kunna hjälpa Mille till så bra världen som möjligt, vi gör det vi kan (av det vi kan idag) Väger, mäter, räknar kolhydrater och delar med kvoter och ändå kan det gå käpprätt åt skogen 😌
 
Vet att min dotter är så otroligt insatt och hjälper mig med svar, har ändå en tokig förväntan om att jag ska få lära mig mer, men med FB gruppen med barn med diabetes 1 har jag nog förstått att denna sjukdom är svår att få till värdena rätt och alla kämpar och misslyckas många gånger 😢 
 
Var förälders mardröm, mor och farföräldrars, att se ett älskat barnbarn dra med dropp och en ställning till (Mille hade dropp först när vi kom in men det togs bort under dagen) Vad denna ställning tillför vet jag faktiskt inte, kanske mätvärden?... Tänker bjuda dotter och barnbarn på något gott att äta 👍 Födelsedagspresenten får vänta till lite senare, hon har önskat och den får hon 👍 Men först i oktober då de flyttat till sitt fina hus ❤️  Lägger till en länk som jag tycker att alla som jobbar inom skolan bör höra och även föräldrar till barn med D1 ....
 
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12491155?fbclid=IwAR2fqxdz5sWSVVB1kJzGZoqAwJYP8P9RkouRi4vh_N3rh7FLgGzbKAaWE-k
 
 
Från skolverket, dokument som jag antar att var förälder och skola ska skriva under med D1...
 
https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a28c9e/1530601668440/diabetes_skoldagen.pdf
 
Skolans ansvar:
https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a27823/1529061787611/Mer%20om%20egenv%C3%A5rd%20i%20f%C3%B6rskolan%20och%20skolan.pdf
 
Uttdrag från skolinspektionen:
Praxis I beslut från Skolinspektionen uttalas att förskolan och skolan genom sitt tillsynsansvar har ett ansvar för att en elev får hjälp med sin egenvård. I verksamheten bör det finnas rutiner för uppgifter som hör samman med tillsynsansvaret och egenvården av barn och elever. I det enskilda fallet är det också viktigt att verksamheten samarbetar med berörda vårdnadshavare.
 
I flera beslut i anmälningsärenden gör Skolinspektionen en samlad bedömning om huvudmannen och förskolan eller skolan har uppfyllt sitt tillsynsansvar utifrån flera olika omständigheter i det enskilda fallet. Sådana omständigheter är t.ex. förekomsten av rutiner beträffande tillsyn av eleven, samarbete med sjukvårdspersonal, personalens kunskaper och om det finns en tydlig ansvarsfördelning beträffande tillsynen av eleven. Även andra omständigheter kan vara av betydelse som t.ex. barnets eller elevens ålder och mognad.
 
I ett beslut avseende förskolan kritiserade Skolinspektionen en kommun utifrån ovan nämnda bedömningsgrunder. Skolinspektionen överlämnande frågan om behandlande läkares ansvar för att göra en bedömning av egenvård till Socialstyrelsen.
 
1 Socialstyrelsen har i beslut gjort följande bedömningar. Enligt föreskriften om bedömningen av om en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras som egenvård ska vårdgivaren ha rutiner för hur samarbetet med andra aktörer ska fungera i samband med egenvård. Den behandlande legitimerade yrkesutövaren ska göra en bedömning av om en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras som egenvård.
En hälso- och sjukvårdsåtgärd får inte bedömas som egenvård om utförandet av egenvården kan innebära att patienten utsätts för risk att skadas. Om patienten behöver praktisk hjälp för att utföra egenvården under skoltid ska den behandlande legitimerade yrkesutövaren inom sitt ansvarsområde samråda med ansvarig befattningshavare i skolan.
 
Bedömningen ska dokumenteras i patientens journal. Läkaren som har gjort bedömningen ska ansvara för att en planering görs om patienten behöver praktisk hjälp av skolan för att utföra egenvården.
Planeringen ska göras i samråd med dem som ska hjälpa patienten med egenvården och planeringen ska dokumenteras. I planeringen ska det bland annat framgå hur information och instruktioner till dem som ska utföra egenvården ska ges.
Patienten/vårdnadshavare ska få en kopia av dokumentationen av planeringen. Enligt Socialstyrelsens bedömning ska den behandlande legitimerade yrkesutövaren inom sitt ansvarsområde i varje enskilt fall bedöma om en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras som egenvård i enlighet med föreskrifterna.
Vårdgivaren måste säkerställa att det finns rutiner för hur bedömningar ska genomföras. 
 
En härligt varm sommardag idag också 25 grader ❤️👍 nu 17 vid 23;58...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0