22 december...

Idag blev vi klara med allt inför julen.. Solen sken en stund och det kändes mer som mars månad än två dagar före jul...
 
Bilden från sovrumsfönstret 11:49, hönsen gillar barmark och såg nästan alla 16 ute i hönsgården ett tag...
 
Jag minns när jag jobbade och gick ut i det kompakta mörkret på morgnarna med hundarna i december, inte kul när man som jag i hela livet varit mörkrädd, när skolan började i januari var det redan lite ljusare på morgnarna och jag gladdes....Så skönt att vi går mot ljusare tider nu...
 
Såg en blogg hos en bloggvän som skrev om presenter som ofta ges till förskolans och skolans personal, hennes dotter hade fått en så fin julkula med hennes namn på och en massa gott godis till julen 💗
 
Så många fina presenter man får från alla fina föräldrar och barn till julen och vid skolavslutning, en så enormt fin uppskattning för jobbet undet året 💗
 
Men de allra finaste, varmaste presenter och blommor jag fick var de personliga presenter jag fick från elever eller föräldrar som stod och väntade vid min parkering på morgonen, de lämnades till mig som tack för jag hjälpt till mot mobbing, såg problem och hjälpte, gav elever extra stöd i undervisningen 💗 Mina elever benämde jag oftast som mina "juveler" eller "änglar" 😇 Det är varje barn innan de blir missförstådda eller får en "stämpel" på sig som besvärliga...
 
Under 2 år hade jag och föräldrarna daglig kontakt 💗 Från att bara haft negativa möten och telefonsamtal från skolan tidigare ville jag vända det, vi fick 95% positiva samtal av deras underbara barns jobb, så klart det ger resultat... Vem växer av negativitet? Så fortsatte jag jobba....
 
Varför den "besvärligheten" uppkommit finns oftast inte tid att reda ut 😡 I vårt samhälle idag finns inte tid för lärare, förskolärare att ta sig tiden att stanna upp och lyssna, de är för få...Nej! här ska incidentrapporter dokumenteras, vad har ni gjort inom skolan? Allt för att kommunen ska gå friad från skadeståndskrav...Här kom jag in och fick ta hand om grupper av oftast ungdomar/högstadieelever, det finns inga värstingar, för mig blev de bästingar💗 De har jobb idag, vuxna några med familjer, så viktigt att fånga upp dessa så många missförstådda ungdomar som fått en stämpel på sig som "besvärliga" ... Detta var mitt jobb under så många år och jag ÄLSKADE det....
 
Slängde ut blommor i somras bl.a. för jag inte ska ha så många blommor kvar, men de blommor jag fått från föräldrar eller elever kastar jag aldrig, en så djup relation vi fick alla berörda och de blommorna stannar kvar 💗
 
Tack "familjen kaotisk" som fick mig att ta mig 4 år tillbaka i tiden och glädjas, utmattningssyndromet förstörde allt så tidigt och så många år innan pension 😥 Jag hade så mycket mer jag ville göra och hjälpa barn/ungdomar om inte stressen förstört allt...
 
Blev en dag försenad med julklappsinslagning, bättre sent än aldrig 😉

Kommentarer
Postat av: Lisa

Nämen vad gulligt skrivet av dig, jag blir alldeles rörd. Ja det var samma för mig, jag hade så mycket jag ville göra för mina barn på förskolan men kroppen sa ifrån. När min dotter berättar om sin dag på sin förskola känner jag sådan längtan tillbaka. Jag förstår precis hur du känner det <3 Tavlan med texten och änglarna var ju så otroligt fin som du fick. Sådant värmer en verkligen i hjärtat. Ha en fin jul nu stor kram <3

Svar: Jag blev så glad över ditt blogginlägg ❤️ Tänkte tillbaka på jobbet och alla de underbara föräldrar och ungdomar jag haft glädjen att få lära känna ❤️ När vi träffas på affären får jag kramar fast de flesta idag är vuxna män och kvinnor ❤️
Kort

2019-12-23 @ 08:38:22
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Gunnel

Så viktigt det är att någon ser och tar tag i problemen på skolan med en gång. All dokumentation som nu nästan tagit över det "riktiga" skolarbetet hjälper inte på långa vägar. Det år inte bara till att få ner det på pappair...det ska åtgärdas i verkligheten också. Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År!

Svar: Visst är det så att om vi tar tag i problemen direkt så behövs inte heller allt pappersarbete, att dokumentera t:ex en snöbollskastning vem som gjorde vad leder oftast inget till då man oftast bara ser händelsen och i många fall inte går tillbaka till bakgrunden till bråk, att direkt ta in de det berör och gå igenom hela skoldagen eller veckan, då brukar det klarna...
Kort

2019-12-23 @ 12:17:27
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Jag håller med; utanför fönstret här i Stockholm är det barmark och liknar mer mars månad än dagen innan julafton.

Så fint du skriver om ditt arbete och det du ville ge och gav familjerna du träffade. Fint! <3

Svar: Tack för kommentaren till inlägget om vår heldag i Grand Canyon! Jag är inte heller förtjust i höjder och höll mig av förståeliga skäl borta från klippans kanter. Att flyga helikopter var en mäktig upplevelse - och en hanterbar sådan, trots höjden.

God jul!
Kram

Svar: Tycker du var tuff som vågade åka helikopter, där ser man ju ofta ned till marken under fötterna 😱 Tack för din fina kommentar ❤️
Kort

2019-12-23 @ 18:54:13
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0