Älskade höns 💗

Idag kom min bästa kompis med några kilo julmat till hönsen 💗 Hönsen hade inte varit ute i hönsgården på hela dagen då det är snö... Men så fort de hör min röst så springer de ut och trängs i förväntan när jag kommer... De vet vad det innebär när jag kommer med en stor kasse i handen eller vårt hushålls mathink.. När jag kommer in i hönshuset så står de runt mig som förväntansfulla ungar med långa halsar och väntar, alltid "sothönan" precis nedanför mig, några av unghönsen brukar hoppa då de inte kan vänta innan jag öppnat några av plastpåsarna med godsaker...
 
De fick en stor kastrull full med julmat, kokta potatisar, köttbullar, skinka m.m även en massa överblivet bröd, stort julkalas blev det.. Igår fick de julskinka och annat smått och gott... Känns så skönt att ingen mat slängs utan de rester vi och bästisen får slinker ned med största glädje i deras små magar 💗 Tillbaka får jag och kompisen världens godaste ägg, vi idkar den byteshandeln 😊
 
Fina Sothönan, här med sina kycklingar förra sommaren, hon ser allt lite mammasliten ut 😉 Många kanske tror att höns bara går runt och kacklar, äter och värper ägg... Men de är personligheter hela bunten 💗
 
Finaste Bosse som alltid övervakar sina skyddslingar, här Ripan med sina 8 kycklingar 💗
 
Denna schäfer är en gudagåva i snällhet mot våra djur 💗 Inez är också jättesnäll mot alla djur men hon har inte tagit på sig samma uppdrag att vakta dem som Bosse..
 
Idag blev det i varje fall lutfisk, så GOTT!
Vi får äta det då vi är ensamma då våra barn och barnbarn inte vågar prova 😉
 
Bilden på muggen finns här  och där kan den även köpas
 
Kallt ikväll -6,3 kl 21:00
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad söta dom är hönsen. Visste inte att höns åt kött. Man lär sig något nytt varje dag :). Han är så fin Bosse :) Ha en fin lördagskväll kram

Svar: Höns är allätare, de äter ju mask och tar en mus då och då 😉, blir dom för många som i stora hönserier då kan de även bli kannibaler och äta upp de svagaste 😢 Bland det bästa mina höns vet är majs och spagetti 👍 Kram
Kort

2019-12-28 @ 16:36:40
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Emma Engström

Åh jag tycker höns är så otroligt fina och mysiga! Har tänkt att det vore så kul att ha det själv :D <3

Svar: Det är roliga husdjur och de ger oss det nyttigaste livsmedlet 👏
Kort

2019-12-28 @ 19:41:49
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: Jasmine

Svar: Tack så mycket för att du tog dig tid att så varmt lämna en kommentar till mitt inlägg om julafton.
Kram

Svar: Kram ❤️
Kort

2019-12-28 @ 22:57:04
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Mysigt att de kommer när de hör din röst :)

Svar: De blir som alla husdjur, de känner min kärlek till dem ❤️ och ger den tillbaka...
Kort

2019-12-29 @ 19:55:57
URL: http://biglittleadventures.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0