Julstädning - hos hönsen 🐔

Eftersom det inte regnade idag så fick det bli julstädning hos hönsen. De har inte fått gått fritt på gården på en månad då unghökarna är ute och jagar, när hönsen är ute måste vi eller schäfrarna vakta dem, de får vara ute i den takförsedda hönsgården nu om dagarna. Så mycket lättare att mocka då hönsen går ute fritt, vi hade några hönor kvar inne men de låg i värpredena så de var inte i vägen..
 
Mysigt tyckte hönsen och vände löv och hittade lite godis under dem emellanåt, vi var trygga inne i hönshuset då hundarna vaktade hönsen 💗
 
Här ligger hundarna "plats" då husse kör iväg med fyrhjuling och vagn, vi har nyss motat in hönsen i höngården igen...
 
Välkomstkommiten som alltid hälsar mig välkommen när jag kommer till hönsen på kvällen för att natta dem, Sothönan är alltid den som kommer först, de har två stora rum att vara i ljuset ni ser i bakgrunden är från själva hönshuset, detta kallar jag för "farstun" ut till utegården 🐔 Mat och vatten har de i båda rummen...
 
En höna "Nougaten" har redan satt sig på sovpinnen..
 
Fint ni gjort ser hönorna ut att tänka 🐔
 
Som tack får vi dessa supergoda och fina ägg 🐔
 
Förra året ruvade våra höns fram 12 kycklingar varav 8 var hönor..
 
Så underbart söta 💗
 
Ripan ruvade fram 8 kycklingar...
 
....och sothönan ruvade fram 4 kycklingar 💗
 
 
Min dotter och hennes kusiner leker i sandlådan, dottern var van att dela sandlådan med höns 😄 Medan hennes ena kusin är lite skeptisk över den sandsprättande hönan 😉
 
Klockan 20 snöade det "badhanddukar" allting vitt, men har ingen förhoppning längre att det vita täcket finns kvar imorgon, just nu 21:26 är det 0:4 ute 😞
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Hundar som vallar får har jag sett, men hundar som vallar höns var något nytt och kul. Jag minns min farmors omtanke om sina höns och blir lite nostalgisk. Vi har haft brevduvor och det är ungefär samma sorts passning där+ att de ks skickas på tävlingar.

2019-12-17 @ 09:03:45
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Gunnel

Hundar som vallar får har jag sett, men hundar som vallar höns var något nytt och kul. Jag minns min farmors omtanke om sina höns och blir lite nostalgisk. Vi har haft brevduvor och det är ungefär samma sorts passning där+ att de ks skickas på tävlingar.

Svar: Schäfrar har vallning i blodet, Bosse är den som bryr sig mest om hönsen och vallar 😊 Vad kul att du haft brevduvor och tävlat...
Kort

2019-12-17 @ 09:04:04
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: My Nordqvist

Så himla gott och lyxigt med hemma-ägg!!!

Svar: Visst är det 😊 och äggulan är orange för de är ute så mycket....
Kort

2019-12-17 @ 10:32:53
URL: http://mynordqvist.se/
Postat av: Lisa

Vad mysigt med höns. Dom är så söta. Älskar schäfrar . Jag är uppvuxen med schäfrar eftersom min syster alltid haft det. kram :)

Svar: Ja höns är så mysiga husdjur, dom är som små "mammor där de går och skrockar förnöjt på gården. Schäfrar är UNDERBARA hundar, vi har haft schäfrar sedan vi var 19 och 21 år kära maken och jag 👍 kram
Kort

2019-12-17 @ 16:44:32
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0