Snön är kvar och vi har minusgrader 👍❄️☃️

.... Minus 6,5 i morse när kära maken gick ut med hundarna strax före 08:00...Skulle bli så lycklig om den här lilla snömängden och några minusgrader fick hålla i sig till och över julhelgen...
 
Har börjat göra fågelmaten i sockerkaksformar, så mycket lättare och snabbare... När jag gjorde dem i pappersmuggar flöt ibland snörena upp och när fåglarna ätit halvvägs föll klumpen som var kvar till backen, inget man vill med en katt i huset för fåglarna fortsatte äta där...
 
Ska bli kul att se hur länge de här två räcker 😄 Ska göra en till dottern som hon kan hänga ut till sina småfåglar i jul..
 
 
Vi får snurra dem med jämna mellanrum då fåglarna oftast äter från toppen...
 
Många frågade efter receptet på FB, lägger in det här utifall fler vill pröva..
 
500 gram ister, 250 gram smör, 2 dl russin och en påse fågelnötter, då blir det en full sockerkaksform. smälter ister och smör, lägger i nötter och russin i sockerkaksformen, häller över det smälta fettet på russin och nötter, ut att stelna.. När det stelnat klart tar jag in formen, spolar varmt vatten några minuter så släpper det från formen...Lycka till! 😊
 
Så många fåglar och ekorrar vid fågelhuset, då dottern har systemkameran blir det en äldre bild på de härliga ekorrarna...
 
 Vi får fylla på fågelstugan med 4 liter solrosfrön om dagen 💗
 
💗 Så söta djur, ibland har vi tre här samtidigt 💗
 
Idag blev julgranen klädd, ringde Mille som vi hämtar i morgon till lunch och frågade om han ville vara med och klä granen... Ett utdraget - näää, de hade klätt granen hemma i måndags, men spara en kula sa han ...
Imorgon blir det julköttbullar till lunch och resten fryses in till julafton 👍
 
Blev bara röda kulor och glitter i år..
 
 
 
Älskar min plastgan med "riktiga" barr ❤️
 
 

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Så härligt att julgranen nu är klädd!

Svar: Tack för kommentaren. Jag kan förstå att terminen stressade dig då utvecklingssamtalen behövde prioriteras i början av terminen.

Kram

Svar: Ja...stressen, kraven jag ställde på mig själv var min störta fiende, men jag älskade ungdomarna jag jobbade med och krigade för dem ❤️ När jag sa upp mitt jobb slutade jag med flaggan i topp, visste hur många ungdomar jag hjälpt och klev aldrig in i någon "kåranda" inom skolan... Mitt sista tal är jag glad över för där sa jag det till kollegorna som nog många ggr tyckte jag var obekväm och varför jag alltid protesterade mot inskränkningar t.ex att ungdomarna inte fick köpa och käka en macka i korridoren... Som förälder skulle jag själv blivit vansinnig då många ungdomar åkte hemifrån redan 06:30... De sista åren var jag nog inte en speciellt trevlig kollega, stressen gjorde mig aggressiv och skolan inskränkningar gjorde mig ännu argare 😠😉😇
Kort

2019-12-19 @ 22:24:50
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Lisa

Vad smart att göra fågelmaten i sockerkaksformar. Du är så duktig och påhittig. :) Vad kul med så många ekorrar. Vi hade också det förut men tyvärr har alla blivit överkörda eller tagna av en kisse som huserar i området så vi har inte så ofta besök av en ekorre längre .Vilken fin gran. Så fint med röda kulor :) kram

Svar: Vad tråkigt att era ekorrar försvunnit 😢 Nu har vi ju bara vår gammelkatt på 10 år kvar och han ligger mestadels inne och sover så våra ekorrar har det rätt lugnt, vi kan se att någon av dem blivit överkörd men vi ser även ekorrungar leka i skogen så här är det gott om dem 👍 kram
Kort

2019-12-20 @ 09:23:01
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Härligt att ni har snön kvar! Jag vill också ha snö!
Smart att göra fågelmaten i sockerkaksformarna :)
Ekorrar är verkligen så söta :)

Svar: Snön är på väg att regna bort just nu 😢 så trist! Vi har ett stort fågelliv hos oss mest mesar och domherrar, många olika sorters hackspettar, spillkråkor och även gröngölingar och det beror på att vår enorma hästhage inte plöjts på 30 år, myrstackar till tusen, ekorrar finns det gott om vi ser ungarna i skogen på sommarhalvåret... Rävar och mårdar som vi tycker vi stängt in hönsen för bra
Kort

2019-12-20 @ 19:18:51
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Emma Engström

Åh det är ju verkligen ett himla bra recept som det låter och tycker verkligen det ser ut som en donut, haha! :D Himla vacker gran!! <3

Svar: Tack fina Emma, vi försöker hjälpa de vilda fåglarna och djuren så mycket vi kan....
Kort

2019-12-20 @ 20:38:50
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: Jasmine

Svar: Tack så mycket för din härliga kommentar. :)
Kram

Svar: Kram och så fina bilder 👍 Man följer ju med er på er resa, så bra berättat 👍
Kort

2019-12-20 @ 22:13:44
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0