Brukar kika på programmet...

 
....Efterlyst, brotten ökar och även fegheten att ge sig på barn och äldre..
Det är bra att programmet finns och alla våra övervakningskameror som finns i samhället där det blir lättare att identifiera gärningsmän/kvinnor...
 
Nu ska man välja ett civilkuragepris till personer som vågat ingripa när brott begåtts mot andra, de vågade ingripa, heder till dem ❤️
 
...så kommer det då ett stort MEN och många frågetecken när får jag värna mig själv ????? Vi har under många år sett folk som själva blivit utsatta av t.ex bensinstölder, där de hållt fast tjuven tills polisen kommer och de utsatta blev åtalade (jag lastar inte polisen, bara juridiken)...Folk som blivit mordhotade och skjutit i rädsla för deras egna liv...De flesta av dessa har dömts till fängelse, dock lindriga straff...Jag har en undran, vad är nödvärn? när har jag rätt att försvara mig? Hur ska jag försvara mig mot en brottsling innan jag själv är i underläge?
 
Jag gissar att om jag inte blir för rädd så försvarar jag mitt hem direkt, enligt dessa punkter via Wikipedia som tolkar lagen , så har jag stor frihet att mota ut inkräktaren men vår lagstiftning och domstolar tycks inte gå efter det.
 
Lånat här 
- Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
- Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
- Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
- Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.  
 
Dessa fyra punkter kan jag tycka är själklara, mitt hem är mitt, ingen som jag inte har inbjudit har där att göra, det är min rätt att försvara mitt hem och egendom..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0