Har aldrig brytt...

... mig särskilt mycket om politik i unga år, tyckte det var så fånigt i debatterna inför valen där jag såg  vuxna människor som satt i "sandlådan" som barnungar och kastade sand (skit på varandra) Hur trovärdigt blev det? Har precis läst ut boken "Vettvillingen" av Henning Mankell som skriver om arbetslägren vi hade i Sverige för i synnerhet kommunister... Nytt för mig att vi hade en form av "koncentrationsläger" för oliktänkande, så började googla om sanningshalten... Det stämmer och det har tystats ned, så skrämmande om vi hävdar att vi är en demokrati där alla får göra sin röst hörd... Sanningen började dyka upp 2008...
 
 
Här kan man läsa och se bild från ett av alla läger för politiskt oliktänkande
 
Här en Intevju med Sveriges radio... Landsfadern Tage Erlander som hade full koll..
 
 
Fångläger i Sverige handlar bla om rysska dessertörer som utlämnades till dåvarande Sovjetunionen och ingen vet vet vilket öde de gick till mötes 😭 Några blev kära och fick barn här... Pappa berättade när jag var liten om allt de byggt och gjort, 15 år efter de försvann...
 
Lånat citat "Lundgren skriver huvudsakligen om händelserna kring utlämningen av cirka 900 sovjetryssar som hölls i läger i Bergslagen. De var soldater ur röda armén som flytt till Sverige från tyska krigsfångeläger i Finland och Norge. De var alla medvetna om vad som väntade i hemlandet; sovjetsoldater som låtit sig tillfångatas bestraffades som krigsförbrytare, de flesta som fångar i Gulag"
 
Inser att hälften av vår gömda historia i demokratins namn lär jag ALDRIG få veta... Tack till alla er författare som gör mig nyfiken om det ni skriver verkligen har hänt och stämmer...
 
Här en skrivelse till regeringen och man ber om en förklaring till lägren.. Vet även att SVT gav stöd till en film där man skulle granska lägren... När dokumentären var klar och journalisten Nils Lundgren gjort uppdraget han fått och intervjuat de få överlevande som fanns kvar i livet från den tiden och när Nils Lundgren gav klartecken att dokumentären var klar och ville visa filmen efter tre år drog man in stödet och filmen fick inte visas enligt SVT, tror dock den visades på TV2 en sommardag (då de flesta nog är ute) och struntar i TV....Inser att maktens korridorrer gömmer så mycket skit oavsett politisk tillhörighet, Jag säger som Tomas di Leva - Vem ska man tro på?
 
 

Kommentarer
Postat av: Gnnel

Detta var intressant! Jag visste faktiskt inte mycket om detta, men nu ska jag verkligen försöka ta reda på mer. Det verkar ju inte klokt att sånt fått ske.

Svar: Visst blir man mörkrädd över behandlingen, de togs från sina hem och sattes i läger utan att veta vad de var anklagade för....
Kort

2020-12-15 @ 09:37:50
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Carolina

Oj, jag har då aldrig hört talas om att det existerat ett sådant koncentrationsliknande fångläger här i Sverige. Blev väldigt förvånad. Intressant att läsa om!

Svar: Jag hade inte heller hört om det utan fick vetskap genom boken, det finns nog mycket mer som mörkats...
Kort

2020-12-16 @ 12:08:08
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0