I dag besökte jag affären....

..... Klockan 19, på parkeringen fanns fyra bilar, ingen trängsel alltså... På med munskydd i bilen och kirurghandsakar... Nu skulle vi handla den 30 % nerkrymta julmaten till det vi mest ville ha... Tre paket lutfisk, sju burkar ansjovis till Jansson och julköttbullar, sill, julskinka, vörtbröd, grädde m.m.
Ville handla det viktigaste nu innan julträngseln börjar.. I bilen har vi en flaska med handsprit, av med kirurghanskar direkt och munskydd, sprita händerna.... 
 
Men så kul att se dig sa två butiksbiträden, så längesedan vi såg dig 💗 Värmer hjärtat kan jag säga, att de märkt jag varit borta en tid.... Det som gladde mig mest var att det inte bara var jag och kära maken som hade munskydd i butiken... På 22 dagar har vi gått från 24 smittade till 78, grundskolan står för en stor smitta.....
 
Vi fick allt handlat inför julen, det som är viktigast i matväg för oss även om julen blir en dag till i coronakarantänen som alla andra 😞 Lite festligt med julmat får det bli...Jag tänkte ett tag att vi skulle köpa mat från en cateringfirma, men insåg rätt snart att hönsen hade fått äta upp mer än hälften av min mat...Inte värt det men vi hade gynnat lokala näringsidkare då...
 
Nu ska vi "fuska" och äta lutfisk i övermorgon, jag ska göra två satser julköttbullar en till oss med ansjovis i och en till son och barnbarn utan....
 
 
Förr var julskinkan min favorit på julbordet, nu är lutfisken det 💗 Hemma fanns aldrig lutfisk på julbordet, det pappa gillade serverades... Min man introducerade lutfisken för mig, gör enligt recept och med en god sås.... FAVORITEN idag...
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul när man är saknad;) Jag har också bantat ner på julmaten men det beror mest på att det inte går att få tag i allt av den maten som hör Sverige till. Lite andra matvanor i Norge men Julmusten har en snäll handlare lyckats få tag i och sambon en skinka som liknar men jag blev väldigt avundsjuk när du nämnde vörtbrödet.... tror jag måste försöka mig på att baka😁 Lutfisken är ett måste, här tillverkas den på torsk men smakar i stort sett samma. Ja att äta får bli det stora denna julen och vi får bara vara tacksam att vi har den möjligheten🙏

Svar: Jag älskar vörtbröd med russin 🧡 åt två skinkmackor igår kväll med stark senap.. Så gott! 🧡 Skickade efter de tre sista julklapparna ikväll... Kommer att undvika all form av julhandel och trängsel.. Pratade med dottern ikväll, när jag berättade vad vi handlat sa hon att vi har även förberett oss, men vi glömde ansjovisen som ofta tar slut...Hoppas er jul blir fin i Norge, här ser det ut att bli snöfritt.. Kram 🧡
Kort

2020-12-09 @ 19:42:47
Postat av: Gunnel

Hos mig är det Jansson som är favorit. Lutfisk har jag aldrig lärt mig tycka om även om vi hade det hemma alla jular när jag var barn.

Svar: Jansson är ju så vansinnigt gott 🧡 Blir nog en jansson före jul, Varför ska man bara äta det som är gott till helgdagar? Vi har ätit minst tre under hösten 🧡 kram
Kort

2020-12-09 @ 21:11:54
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Jag tror att jag aldrig har smakat lutfisk :P Jag gillar om det är någon god sallad på julbordet eller Västerbottenpaj :) Eller pappas köttbullar :D

Svar: Västerbottenpaj kan man äta vid vilken högtid som helst 🧡 Jag tror man ska provsmaka lutfisk som vuxen, den är speciell, tror det bara finns två lägen och det är antingen älskar man den eller inte... Gäller nog samma som för surströmming (har aldrig vågat prova) 😉
Kort

2020-12-12 @ 16:45:03
URL: http://biglittleadventures.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0