Kikade på Lyxfällan...

Tittar återigen på lyxfällan, blir lika förvånad varje gång att folk tar lån på lån med skyhöga räntor, bara lever för dagen..

Finns nog inte någon av dem som ”tänkt till” allt ska ju betalas tillbaka....

 

Tårarna rinner på deltagarna, jag beklagar deras situation, men hur tänker de när de betalar lån med nya lån? När min dotter köpte ”ny” bil föll tårarna då hon sparat ihop till den och sparkontot var nästan tomt då....Att ha en buffert är viktigt har vi inpräntat i våra barn. Hennes buffert var nästan tom ...

Vi föräldrar har visat hur vi skött vår ekonomi, vi handlar enbart för de pengar vi har... Att bara ha ett LÅN i möjligaste mån....Köper man hus, lägenhet behöver de flesta självklart ta lån, så även vi när vi köpte gården... Vi sparade och gnetade i många år och är idag lånefria...

 

Tittar på nästa program i lyxfällan, oj hoppsan! jag blev så rädd för att bli farsa så jag tog lån för en kvarts miljon, käkade ost och godis, köpte bilar?? Det jag tror mig se är att många är egoister/ tänker som barn, som ser till sig själv i stunden och förnöjelse måste finnas... vill jag bli pappa ? Måste nog äta godis för att trösta mig eller kanske köpa en bil tills jag funderat klart...

 

Inser brister från både skola, samhälle och föräldrar....Men utvecklingen gick fort under 2000-talet då det förr behövdes borgenärer för ett större lån, för att folk som inte hade den ekonomiska kapaciteten inte skulle förköpa sig för pengar de inte hade...

Det släpptes helt fritt att ta lån mot skyhöga räntor, inga försäkringar om kreditvärdighet....Ok! Fem år med stram budget för att komma i balans igen är oftast rådet enligt programmets experter i lyxfällan... Det var vår vardag som unga under senare delen av 70 talet och under 80 -talet att leva efter våra löner och hur många år vi skulle leva efter den budgeten visste vi inte....Vi handlade vår mat, betalade våra räkningar, försökte spara....Djuren 💗 katter, hundar och hästar kostar men i vår familj stod de för fritid och kärlek ...De gav oss livskvalitet...

Med så många djur var en semester från gården inte möjlig, inga skidresor m.m.

 

Våra barn är inte uppvuxna med ett överflöd av saker, men med många djur de har fått och älskat …

 

Soffor fick vi när folk tröttnat på dem och köpt nytt, någon billig soffa från IKEA blev inköpt eller så finns ju blocket, har inte haft lust att betala en skinnsoffa för 17 000 som en katt vässar klorna på eller en hundvalp gnager på.... Vi har varit rika på det vi gillar, aldrig känt oss fattiga på prylar....

 

Idag har vi råd att skaffa oss det vi vill ha, men vi saknar inget... Vi har familjen, våra barn och älskade barnbarn och djuren.. Har aldrig funnits en stol, soffa eller bil som är viktigare än familjen och djuren.... Det jag vill säga med min blogg är att finna lyckan i det lilla vi kan skapa, med de medel vi har....Vad ger oss mest glädje i vardagen? inte för stunden då jag är ledsen....

Sonen med sin kattunge 💗 Han är kattmänniska även om Inez är den bästa schäfer vi haft enligt honom 💗 Ömheten i den här bilden tycker jag säger allt, han är liten men kattungen mindre, vår honkatt fick ungar 💗
 
Dottern två år och hennes shettis är ett år, hästar är hennes liv än idag...En härligt smutsig unge på gården en sommardag som ryktar sin älskade häst 💗 Jag körde in Lisa (som shettisen hette) hade henne som handhäst när jag red min stora häst i över ett år så hon fick vänja sig med många miljöer och uppfostrade henne som en stor häst så mitt barn hade en trygg häst att rida på...
 
Sonen med katten Nisse 💗 Den snällaste katt vi haft, här är han kattunge 💗 
 
Dottern med två små söta kycklingar 💗 
 
Minst ett nytt föl vart år hos mormor och morfar, vilken lycka för en hästälskande fyra-åring 💗 I handen en blåklockebukett till mormor 💗 Idag skulle hon nog skrika rätt ut - Hur kan du tillåta mig att ha rosa byxor och röd T-shirt? 😁 I min värld finns ingen klädkod... Ta på dig vad du vill ....

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller med dig. Har aldrig förstått detta med materiella saker. Ett perfekt hem och alltid det senaste inom tekniken. Det betyder inte något för mig. Katter klöser, hårar ner och som våra katter skvätter lite ibland. Jag bryr mig inte om vår gamla soffa har klösmärken. Som du säger, jag har aldrig prioriterat en möbel före djur eller barn. Dessutom fattar jag inte hur man kan skämma ut sig och vara med i program som lyxfällan. Härliga bilder :) kram <3

Svar: Nej ett perfekt hem kan man inte ha med en massa djur det väljer man bort... Det finns många program som jag också tänker, varför ställer du upp på detta? kram
Kort

2020-02-09 @ 08:07:24
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Så fint att kunna berika sina barns liv med så mycket djur och kärlek :) jag har nästan ingen buffert... två månadslöner är allt jag har på sparkontot. Men det är inte hela världen. Det enda lån jag har är ett studielån :)

Svar: Då har du ju buffert 😀, har för mig att ekonomer säger att man ska ha minst två månadslöner sparade 👍
Kort

2020-02-09 @ 10:24:24
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Jag har också förvånat mig många gånger över deltagarna i Lyxfällan. Har man ingen spärr i hjärnan som slår till när det svävas ut för mycket. Så naiv kan väl ändå ingen vara på riktigt? Tydligen. Jag kan inte tycka synd om de här personerna endast de barn som är inblandade. Sunda förnuftet säger väl att först sparar man, sen handlar man, och i den mån man måste ta lån får man först räkna ut hur man klarar av avbetalningarna. Det behöver man inte var professor för att räkna ut.

Svar: Helt sant allt du skriver, det sunda förnuftet används inte som förr...
Kort

2020-02-09 @ 10:43:26
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Kollar också på Lyxfällan, det är intressant. Och jag håller med om att det är konstigt att så många hamnar i lånträsket. Jag har bara studielån och sen bostadslån. Allt annat sparar jag ihop till :)

Mysigt att få se tillbaka på gamla bilder. Det är fint att ha djur runt omkring sig :)

Svar: Vissa lån som studielån och bostadslån är ju viktiga för jobb och boende 😀 Men att ta lån för semesterresor eller en öl-vända till på krogen förstår jag inte...Djur och natur är det finaste som finns...
Kort

2020-02-09 @ 17:00:41
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Jasmine

Tänkvärt inlägg! Tack för att du delar med dig.

Svar: Jag vet inte hur det kommer sig att dina kommentarer försvinner. Jag tar inte bort någon av dina... Händer det dig även när du kommenterar andra bloggar?

Kram

Svar: Nej det har inte hänt tidigare... Men jag gissar att jag kanske varit slarvig eller för snabb och inte klickat i allt, men får ingen varning 🤔 Jag tror inte du plockar bort svaren ❤️ Kram
Kort

2020-02-09 @ 19:24:38
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Jag vågar sällan kolla på Lyxfällan. Kanske för att jag tänker på allt jag handlar, och oroar mig för att handla grejer som jag inte har råd med. Jag tänker till vilket är viktigt. Dock känns det som alla inte gör det :/. Jag tror mycket handlar om att det är för lätt att ta krediter idag. Klarna skor sig gott på impulsköp.

Svar: Är inte något orolig för dig 😉 Har man ett intresse (som vi med djur) och handlar för surt förvärvade pengar och inte på lån så köper man vad man vill... Vi hade fyra hästar och vi ska inte tala om vad skoningen av dem kostade...Maten till hönsen, fårklippning.. Men visst är det för lätt att handla på krediter eller ta sms lån med skyhöga räntor, här har samhället ett ansvar som släppt lös alla oseriösa långivare... Har sett elever i programmet som suttit fast i skyhöga skulder 😢
Kort

2020-02-09 @ 20:28:44
URL: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0