Fåglar har vi i massor...

.... på gården. Vi har matat dem från oktober till maj sedan vi flyttade till gården så de vet vart de ska hitta mat. Här kommer lite fågelbilder tagna av mig....
 
Bild från idag, hackspetten gillar mina hemgjorda "talgbollar"..
 
En talgoxe och blåmes väntar på sin tur....
 
Vi brukar ha ett tjugotal domherrspar runt fågelbordet...
 
 
 
Den här lilla kraken ser inte ut att må så bra ...
 
Så vackra med sina klart lysande röda bröst...
 
Dottern gjorde en fågelholk i slöjden, där föder blåmesarna upp sina ungar...
 
Som ni vet älskar jag blåmesar...
 
En sädesärla med nattmat till ungarna...
 
Hittade en tornsvale unge på backen, kära maken tog en stege och satte upp den på ladugårdstaket så inte katterna kunde ta den..
 
Vi gick igenom hagen för att byta ut gamla stolpar, den här fick stå kvar då koltrasten hade sitt bo mot stolpen...
 
Ett streck med tranor kommer en vårdag.. Vi har alltid ett häckande par i våtmarken nedanför en av våra åkrar, när vi sover med fönstret öppet vaknar vi ofta vid tre då de börjar ropa....
 
Här en bild från hösten då de flyttar söderut..
 
Änder...
 
Storlommen glider fram över vattnet...
 
Hackspetten sätter fast kottar i vår lönn...
 
Här sitter hackspetten i toppen på högsta granen och kikar ut över sina domäner..
 
Sista bilden får bli på en söt talgoxe..
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Blåmesar är verkligen söta, lite tuffa på något sätt :) Sen gillar jag domherrar också :)

Svar: Blåmesar är små argbiggor och vågar sig på de större talgoxarna 😊
Kort

2020-01-25 @ 16:09:54
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Lisa

Vilka underbara bilder. Älskar fåglar. Den burriga domherren tror jag är en unge det är därför den är så burrig. Jag kan ha fel. :) Vilken fin Tornsvala. Flög den iväg sen? Vad avundsjuk jag är på dig som har så mycket fåglar nära. Att ha fåglar som tranor och storlommar måste ju vara underbart :) kram <3

Svar: Tornsvalor..... idag heter de tornseglare, men av födsel och ohejdad vana blev det tornsvala i bloggen, den var försvunnen några timmar efter vi satt den på taket så gissar den flög iväg ....Jag hoppas du har rätt att det var en liten domherrsunge... Vi har en helt underbar liten skogssjö där storlommen häckar på en liten holme och där vi brukar bada med både hundar och hästar, när lommen ropar hörs det hem till oss så vackert och ödesmättat de låter då det ropar på kvällen, lyssna här https://www.youtube.com/watch?v=qYGzmZeV530 😊 Kram
Kort

2020-01-25 @ 16:34:36
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Vilket härligt fågelliv du har runt knuten :). Så fint också att du och ni ger dem sådan kärlek :). Mat behöver de små liven onekligen :)

Svar: Det var ju en kall vinter för några år sedan som alla skogsfåglar drog sig till bebyggelse för att överleva, skogen var tom på fåglar... De vi har nu är nog lite lata, sedan många år bortskämda med dukade bord 😁😉 Men vi bjuder på fest varje dag 🎂
Kort

2020-01-25 @ 22:51:49
URL: http://https://www.saramadeleine.se
Postat av: Gunnel

Så många fåglar du har hos dig. Det har varit lite snålt med det här. Kanske för att "vintern" varit så mild och snöfattig. Vi brukar ändå ha några som bygger bo i vår trädgård och det ser jag fram emot.

Svar: Visst är det mysigt när man hör fågelungarna hungerkvittra när föräldrarna kommer med en mumsig matbit...
Kort

2020-01-26 @ 09:03:09
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Carolina

Fåglar är väldigt vackra varelser. När sambon och jag inom framtiden kommer flytta till hus kommer jag också mata fåglarna så man har något fint att beskåda :D

Svar: Det gör du rätt i och sätt upp några fågelholkar i träd eller på garageväggen så får du ännu fler fåglar...
Kort

2020-01-26 @ 19:29:32
URL: http://knaset.com
Postat av: Carolina

Svar på din kommentar; dessvärre kan man inte be universitetet att förse oss med kurslitteratur. Eftersom det är så dyrt kan de inte mer än att kopiera upp åt oss och det kostar dessvärre också mycket :P
Vi kan låna på biblioteket men det är knappt så att vi kan köpa oss vår kurslitteratur eftersom min utbildning är väldigt ung (bara 50 år gammal) så finns det obegränsat med böcker tyvärr :/

Svar: Tråkigt, vet att böckerna är dyra, min dotter pluggade till miljöanalytiker för några år sedan och hon brukade berätta vad böckerna kostade och ibland betalade vi dem..
Kort

2020-01-26 @ 19:31:38
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0