Fy fan....

Kikar på filmen om uppdrags granskning av en Arlagård i Hälsingland.... De säger i filmen att de inte vänder sig mot Sveriges bönder utan gör en granskning av en "Arlagård" Ett djurplågeri av dess like... Titta här, det jag reagerar mot mest är att vi har myndigheter som ska göra kontroller och förhindra detta... Vad gör de? I varje län finns det säkert bara 5 gårdar med stordrift de behöver kontollera och året har 365 dagar...
De kan för tusan göra en kontroll varannan vecka...
 
De människor som bara vill tjäna pengar på djur är tyvärr allt för många, som just den här ägaren av gården som bor 10 mil bort... Valpuppfödare som har rena djurfabriker, kattsamlare som tappat greppet...Var finns vår länsstyrelse och deras KONTROLLANTER? I filmen ser vi tjänstemän som skakar på huvudet och säger det är riktigt illa! Vad är deras ansvar för djurs välmående?
 
Såg idag om en kattägare som fått djurförbud, hade för många katter, två låg döda i garderoben...
 
Jag blir bara så ledsen över alla dessa bönder som vill sina djur allt väl, tillkallar veterinär så fort ett djur har ont.. De ska inte dras in i en penningsökares skit och Arlas namn, han är inte en bonde.
 
De dras med i skammen över någon som struntade i djuren, tog in billig utländsk arbetskraft som
larmade (gissade han nog inte trodde att de skulle göra) och att de berättade att det inte var på långa vägar ok för djurens skötsel...
 
Arla ger jag inte mycket för 😡, men våra bönder som sköter om sina djur med all kärlek ger jag all kärlek till 💗
 
Lyckligtvis har jag aldrig behövt känna skuld och skam för mitt djurhållande pga att någon annan misskött hästar, hundar, katter och höns, men har ju inte heller varit kopplat till ett företags namn... Men på FB florerar denna Arla-skandal vilt, helt oseriöst som vanligt... Hade vi en myndighet (länstyrelsen) som granskade djurförhållandena som man ska så hade detta inte kunnat hända...En gård med varning, hur ofta ska den kollas? Vad är rikktlinjerna? Djur vanvårdas och tillåts i myndigheternas namn....
 
Vill bara tillägga att i mitt liv som djurägare, i hela mitt liv,  har jag bara haft EN  enda kontroll, det första kontollanten sa var - Vilken hovslagare har ni? så snygga hovar....Hon inspekterade gården och allt var bra...Då gjorde de en kontroll på alla hästgårdar i länet..
 
Det är väl politiskt kan jag tänka, vi ska ju inte ha några bönder kvar? Men vad tusan ska folk äta då? Butikerna blir tomma....För både köttätare och vegeterianer och veganer....Jag vägrar äta importerat genmanipulerad gröda, antibiotoika handlat kött...
 
Gör ett rättvist inlägg om alla som älskar sina djur nu så vi visar den vanliga svenska bonden och hur de flesta djur blir omskötta......
 
Biden lånad från programmet

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Min väninna berättade för mig om programmet.Jag såg det inte själv, och hade nog ändå inte klarat av att titta på det. Hur är folk funtade som kan göra så mot djur? Jag köper aldrig Arlaprodukter och jag hoppas att fler följer efter. Man kan ju undra vad man har kontrollanter till när sådant här sker. Hoppas det blir en stor diskussion om detta nu och att bonden i filmen får ett rejält straff.

Svar: Ja det hoppas jag också att kontrollanterna börjar göra sina jobb bättre och att ägaren till djuren får ett kännbart straff....
Kort

2020-01-31 @ 10:07:48
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Jag har inte sett programmet. Det handlar inte om att jag vill blunda för detta, utan för att jag mår så dåligt enda in i själen när människor är elaka mot djuren. Jag betvivlar inte en dag att du sköter dina djur väl, bara av att läsa här skiner det igenom kärleken och omtanken till dina djur :).

Svar: Kram och tack fina du ❤️ Jag hade precis sett programmet, ledsen och fly förbannad skrev jag inlägget... Vi säger att vi har den bästa djurhållningen i världen, men jag börjar tvivla starkt då missförhållanden har anmälts och kontrollanter varit där och inte ser till att kraven de ställt efterföljs...
Kort

2020-01-31 @ 20:16:29
URL: http://https://www.saramadeleine.se
Postat av: Jasmine

Så vidrigt.

Svar: Tack för orden. Håll utkik efter inlägg om temat för februari i min Bullet Journal.

Jag håller med dig om att Melodifestivalen kan bli långdraget att se, men jag har svårt att avstå från denna fest. :)

Önskar dig en fin lördag.
Kram

Svar: Önskar dig också en fin lördag, kram
Kort

2020-02-01 @ 09:09:13
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Lisa

Orkade inte titta på programmet och på FB scrollar jag bara förbi det. Det är så fruktansvärt. Tyvärr får djurplågare knappt något straff annat än att dom inte får ha djur igen. Vilket är väl bra i och för sig men dom borde få värre straff. I Sverige prioriterar man inte djurhållning tyvärr. Att det ibland uppdagas missförhållanden är ju tack vare olika djurrättsorganisationer. Man blir så ledsen och känner sig så maktlös kram

Svar: Ja visst blir man ledsen, har vi tjänstemän som ska kontrollera gårdar så ska de göra det också och så hoppas jag man tar tillbaka tjänstemannaansvaret.... Kram
Kort

2020-02-01 @ 10:06:22
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Jag kan inte förstå folk som har djur på ett så osunt sätt. Att man inte mår dåligt själv av att se sina djur fara illa, eller hur kan man bortse från det?

Svar: Ägaren bor 10 mil bort och struntar i djuren och har andra anställda, hoppas han får djurförbud...
Kort

2020-02-01 @ 18:59:33
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Emma Engström

Det är så hemskt hur vissa människor har sin syn och beteende mot djur, blir så himla ledsen verkligen! ÄR verkligen djurvän och tar mer n gärna hand om dom på bästa sätt <3 KRAM

Svar: Visst blir man ledsen, men mest ledsen blir jag över att alla bönder då ska dras in, de som älskar sina djur överallt, sköter om dem på bästa sätt, gråter när finaste kossan ätit "vasst" för någon inte orkade ta med sig ölburken hem utan kastade ut den genom vindrutan.och älsklingskossan måste avlivas ❤️
Kort

2020-02-01 @ 21:05:10
URL: http://nouw.com/emmaengstrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0