Man kan bara grĂ„ta 😭

Kan ni gissa vad detta Àr för djur?
 
Det Àr en rÀv med rÀvskabb, jag och kÀra maken möte en rÀv med skabb nÀr vi var unga, vi körde sakta för att inte köra över den...RÀven sick-sackade framför bilen, totalt orÀdd...Bilden lÄnad hÀr tagen den 29 december 2019
 
Idag finns inga rĂ€var hos oss, de gick ofta pĂ„ gĂ„rden och skrek pĂ„ natten, senare nĂ€r vi satt upp staket för schĂ€frarna gick de utanför och retade dem, rĂ€varna Ă€r sĂ„ kloka att de vet var hundarnas grĂ€nser gĂ„r... Men i över ett Ă„r har det varit tyst... Ingen hund har ilsket skĂ€llt pĂ„ en rĂ€v som markerat eller skrikit pĂ„ gĂ„rden... Lider sĂ„ med de arma djuren som plĂ„gas till döds 😭 Hade det varit en vanlig vinter hade den frusit till döds 😱 Hur grymt Ă€r inte det?
 
Den hÀr rÀven Àr fotad ca 6 mil mil frÄn oss, men vÄra rÀvar Àr borta ocksÄ....
 
RÀvarna fÄr ofta ett annorlunda beteende som jag förstÄtt det, de tar enklaste vÀgen till mat, Àr oftast orÀdda..Gissar att en komposttunna luktar mat....Bilden lÄnad hÀr tagen den 29 december 2019
 
 Vi har fĂ„tt en hund som smittats av rĂ€vskabb tidigare, men med dusch och apoteksmedel blev han snabbt bra igen.... SĂ„ jag önskar vi kunde göra detsamma för de stackars plĂ„gade rĂ€varnaÂ đŸ˜„
 
LÄnat frÄn Sva   (Statens veterinÀrmedicinska anstalt)
Upp till 80 procent av rödrÀvarna i Sverige dog i sarkoptesskabben under 1970- och 1980-talet. Nu har rÀvstammen ÄterhÀmtat sig och rödrÀv finns idag överallt dÀr den fanns innan smittan kom till Sverige under de första Ären av 1970-talet. Emellertid finns sjukdomen kvar och kommer med stor sannolikhet att finnas kvar under mycket lÄng tid.
 
GĂ€ller inte hos oss idag dĂ„ rĂ€varna Ă€r bortaÂ đŸ˜„ Min rĂ€dsla Ă€r stor att vĂ„ra vackra rĂ€var försvinner av denna förskrĂ€ckliga sjukdom...
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Stackars djur!

Svar: Det Àr sÄ grymt och sÄ de lider stackars rÀvarna...
Kort

2020-02-03 @ 14:03:51
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Men nej fy.. sÄdant hÀr kan jag inte se :(

Svar: SÄ hemskt.. Men tyvÀrr verkligheten för vÄra rÀvar nÄgot vi inte kan blunda för..... saknar deras nÀrvaro vid gÄrden..Men jag tycker det ÀndÄ Àr viktigt att vi ser vad som sker i naturen, kan vi göra nÄgot?
Kort

2020-02-03 @ 21:31:24
URL: http://https://missjennifermarie.blogg.se
Postat av: Lisa

Men Äh sÄ fruktansvÀrt. Stackars krakar. Finns det inget vi mÀnniskor kan göra för att hjÀlpa dom? Det gör verkligen ont i mig nÀr jag tÀnker pÄ det. Vilket otroligt lidande. kram <3

Svar: Ja visst önskar man att man kunde ge dem nÄgon form av medicin... kram
Kort

2020-02-04 @ 11:24:29
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Men gud det skÀr i hjÀrtat pÄ mig :(. Stackars rÀvar, jag har aldrig sett skabbrÀv men hört om dem. Sedan att lÀsa att de försvunnit frÄn er kÀnns hemskt :(. Hoppas det Äterkommer nya rÀvar till erat omrÄde.

Svar: RĂ€varna Ă€r som smĂ„ busiga clowner ❀ sĂ„ mycket rackartyg de gjort hos oss under Ă„ren som vi skrattat Ă„t 😂 HĂ€ngde ut skurtrasan pĂ„ trapprĂ€cket, pĂ„ morgonen ropade kĂ€ra maken pĂ„ mig, dĂ„ lĂ„g den nedanför trappan med nĂ„gra "visitkort" pĂ„... De jĂ€klas med hundarna, nĂ€r vi jobbade snokade de runt uppe pĂ„ vĂ„r trappa, folk skickade sms som Ă„kte förbi och sĂ„g dem, de tjyvade vĂ„ra höns ibland 😱 men mĂ„tte de överleva igen den förbannade rĂ€vpesten ❀
Kort

2020-02-04 @ 21:23:12
URL: http://https://www.saramadeleine.se
Postat av: Jasmine

SÄ hemskt att rÀvarna drabbas detta!

(Sent) Svar: Stort tack för dina ord till inlÀgget om vÄr andra dag i San Francisco. FortsÀttningen följer.

Kram

Svar: Ja rÀvskabb Àr en hemsk sjukdom, kram
Kort

2020-02-05 @ 20:28:09
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0