Vår milda vinter....

..... Är inte unik, jag har varit med om flera förr...
 
 
Jag tycker vädret går som i cykler och det grundar jag på personlig erfarenhet och ålder, några kalla och snörika vintrar sedan snöfattiga och varmare.. Somrarna varierar inte så ofta förutom då 2018 med rekordvärme i tre månader. Året innan 2017 var det engradigt varmt på nätterna, jag höll noggrann koll för jag ville ha mer värme, i alla fall runt 10 - 15 så grönsakerna i växthuset skulle mogna fortare...I år var det inte heller någon höjdarsommar och svalt de flesta nätter....
 
Att så många svenskar utvandrade till Amerika berodde på missväxtåren 1867-1869, var det inte för kallt och blött så blev en sommar för torr...Läs här
 
Bild från den 23 december 2012, en julhälsning på bloggen....
En härligt vit jul  -7 ...Vi har väl fler vita jular än gröna här i mitten av Västmanland..
 
Lånat här Läs gärna hela artikeln...
 

Varmt som på vikingatiden

 
Klimatet på jorden är varmare än vad det har varit under de föregående århundradena men vår värmeperiod är bara en i raden. Varma perioder byts mot kallare med jämna mellanrum.

Klimatet på vår jord har varierat en hel del sedan den senaste istiden. Forskare försöker rekonstruera vilken temperatur det har varit på olika platser. Före 1850 finns det väldigt få temperaturmätningar från instrument och före cirka 1660 inga. För att veta vilken temperatur det har varit tar forskarna hjälp av bland annat borrkärnor från inlandsisar, lerlager, pollen, årsringar från träd och även historiska källor när sådana finns. Sådana mätvärden kallas för proxydata.

Dessa rekonstruktioner visar att vi har haft flera värmeperioder. Under de senaste 2000 åren kan man tydligt se två sådana värmeperioder. En var som varmast under 200-talet och en annan var som varmast under 900-talet. Det var under den varma perioden på vikingatiden som nordbor koloniserade södra Grönland och reste till Nordamerika."

 

Sedan kontrar aftonbladet idag med det här?

 

Nu har jag inte + så jag kunde inte läsa artikeln, men av rubriken att döma och ingresserna nedan så tror jag mig förstå innehållet..

 

2019-11-13 kom detta diagram, kika här

Det röda strecket är sverige, jag tycker att vi svenskar kämpar på bra med vår sopsortering och omställning av fossila bränslen i Sverige, men vi är ett långt land och vi behöver bilar och där har man ju jobbat i många år i bilindustrin för att sänka utsläppen...Ska det bli en lösning på alla utsläpp och plast/skräp i haven så måste det lösas globalt.. Inte av att man skattar ihjäl Sveriges medborgare och drar ned välfärden...
Själva har vi gjort massor av energismarta lösningar här på gården. Men klimat ångest har jag inte, vi gör det vi kan med våra medel, därav mitt inlägg... 
Jag undrar ofta om alla som bor i hyreslägenheter vet vad deras värme består av? 
 
Ser man på diagramet så inser man absurditeten i att vi kan rädda vår jord. Vår busslinje togs bort för 30 år sedan, vi behöver bilen till affären, läkare m.m... Sverige har på de flesta ställen ingen fungerande kommunaltrafik, inte ens i Stockholm om nu alla Stockholmare sålde bilen... 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Mycket intressant inlägg.Som sagt man vet snart inte vad man ska tro. Jag tror inte forskarna själva riktigt vet vad som håller på att hända. Det spekuleras hit och dit men som du säger extrema väderförhållanden har ju funnits i alla tider så man kanske inte ska förstora upp detta med klimatet så mycket :). När det gäller Sverige så är vi ju som du säger väldigt miljömedvetna. Miljöpartiet vill ju ha bort alla dieselbilar och istället vill dom att folk ska köra elbilar. Idén är bra men kanske inte så realistisk med tanke på att elbilarna är så dyra. Dessutom är ju elen så dyr nu. Var och en får helt enkelt göra så gott den kan och vara nöjd med det :) kram :)

Svar: Det jag tycker är värst är att man skrämmer upp våra barn och ungdomar, minns när man kom med skrämselpropaganda 1972 att "vi har 10 år på oss att rädda jorden" när jag var tonåring och man funderade på hur framtiden skulle bli? Skrev ett inlägg här: https://kort.webblogg.se/2019/september/klimat-hysterin-idag.html#comment
Kort

2020-01-21 @ 15:38:01
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Emma Engström

Väldigt intressant läsning måste jag säga! Tycker både det är positivt och negativt med värmen som är nu i januari. Älskar värmen men det är ändå hemskt ifall våren skulle börja tidigare liksom <3

Svar: En fördel har det att de fossila bränslena minskar då folk som eldar ved inte behöver elda så mycket i värmen...Gissar att uppe i norr måste de elda med ved då luft/vattenvärmepumparna inte klarar över -20 .... Nej jag hoppas också att våren låter vänta på sig...
Kort

2020-01-21 @ 17:11:10
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Intressant att läsa om. Visst är det så att naturen går i cykler. Jag tror mest att en dålig vinter betyder en dålig sommar ;). Som den människan jag är som älskar att gå i kjol och dylikt så blir jag nog mest lite "åh nej" på grund av det. Gällande naturen så är det ju bra att göra lite men vi kan då långt ifrån göra allt :)

Svar: Tack för ditt svar 😊 Jag har tröttnat på medias, katastrofregn, katastrofblåst, katastrofvärme, förr hette det - äntligen kommer medelhavsvärmen... Äntligen kommer regnet efter torkan..... Vi hade en extrem sommar 2018, inte den första i historien... Men nu har den blivit det...
Kort

2020-01-23 @ 14:30:04
URL: http://https://www.saramadeleine.se
Postat av: Jasmine

Intressant inlägg! Tack för att du delar med dig.

Svar: Tack för orden om min bullet journal.

Kram

Svar: Kram och tack!
Kort

2020-01-26 @ 15:19:31
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0