Besök ikväll...

 
... det knackar på dörren runt 20:30, vi har ett fönster i hallen där vi kikar ut, ingen vi kände... Bosse skäller galet.. Kära maken tar hunden till ett annat rum, så jag hör vad kvinnan säger genom fönstret.. - Jag har så ont i ryggen kan du skjutsa mig till -------- en mil bort. Vet att vi har en trio med brottslingar som besökt senaste veckan våra närmsta grannar, de fångades på övervakningskamera, en kvinna och två män....
 
Nej du får vandra vidare svarar jag genom fönstret... Gissar att även två män står där i mörkret i bakgrunden... För några veckor sedan hjälpte jag en tidigare elev med skjuts och gissar ryktet spridit sig att vi är snälla och givmilda....
 
Hatar det "misstänksamma" samhälle vi fått, jag och kära maken har bestämt att vi inte öppnar dörren för okända...... För 20 år sedan låste vi inte ens dörrarna nattetid...
 
Vi har tyvärr sett alltför många ggr hur folk rekogniserar gårdarna och vår gård för att se om vi är tillräckligt gamla för att prova på en "stöt", folk som frågar om vägen, de har gått vilse? när kära maken visar sig hasplar de fram en massa lögner, han var för stor och stark... Hur i helsicke kunde vårt samhälle bli så här? 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Usch så obehagligt. Det är inte något tryggt samhälle som vi lever i direkt. Konstigt att dom inte blev skrämda av er hund. Dom är så fräcka idag Gör inbrott när man är hemma till och med på dagen. Det var därför vi skaffade larm. Även fast både jag och min svärmor är hemma om dagarna. Vet inte hur man ska få ordning på denna ökande brottslighet. kram <3

Svar: Vi öppnade aldrig dörren utan pratade genom fönstret, kära maken fick ta Bosse till ett annat rum så jag hörde vad hon sa, han kan säga ifrån... Inez däremot överlåter vaktandet till Bosse och säger bara ifrån när hon tycker det är skarpt läge....Gissar att man skickar fram kvinnan för det blir mer "ofarligt" då när hon knackar på.... Att en ensam kvinna ska gå en mil i mörkret vid 20:30 med dålig rygg trodde jag inte på......Kram
Kort

2020-03-03 @ 13:17:33
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Jasmine

Jag kan förstå er misstänksamhet och känner samtidigt, liksom du själv skriver, att vi inte kan leva i ett samhälle där rädsla hindrar oss från att vara goda medmänniskor. Det är svårt.

(Sent) Svar: Tack för orden. Det gör mig glad att du uppskattar inläggen om vår Drömresa till USA.

Kram

Svar: Det är en misstänksamhet jag aldrig haft, inte vill ha, som jag skrev så hjälpte vi en fd elev hem för några veckor sedan.. Gissar ryktet spred sig att vi var snälla och hjälpsamma... Brottsligheten ökar, folk blir mer misstänksamma, så även vi tyvärr...... Kram
Kort

2020-03-03 @ 19:42:32
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Fy så obehagligt! Jag har sett en del filmer på FB som cirkulerar nu med män och kvinna som går runt vid filmer med, dock är detta i Borlänge börjar fundera om det kanske är samma gäng? Jag undrar också vad som hänt med vårat land det är obehagligt faktiskt.

Svar: Det är obehagligt, men vi har bestämt kära maken och jag att vi öppnar inte för okända, Borlänge ligger ca 10-12 mil från oss, så inte så långt bort ändå, tjuvar rör sig över stora områden... Kan inte vara säker på att denna kvinna nu tillhörde "gänget" Men att gå 1 mil i mörkret, i regnet/snöblasket som var då på en landsväg genom skogen med en ond rygg tror jag inte på... Tror ryktet hade gått att vi var schyssta och skulle hjälpa... Nu har vi dementerat det!
Kort

2020-03-03 @ 20:44:57
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Anonym

Jag hade nog blivit rejält skraj och inte heller öppnat dörren. Det är trist att samhället blivit så att man misstänker alla för att vara brottslingar. Vi har vår ytterdörr låst dagligen, men när vi flyttade upp hit på åsen för snart 50 år sedan var allas ytterdörrar olåsta och jag minns att vi ibland glömde låsa över natten. Ingen trevlig utveckling.

Svar: En så tråkig samhällsutveckling vi fått, förr stod ytterdörren på vid gavel på sommaren när vi körde in hö, vi har ju visserligen alltid haft stora hundar som säger ifrån om någon kommer... Vi har också ytterdörren låst nuförtiden på dagarna 😞
Kort

2020-03-04 @ 09:55:31
Postat av: Anita

Men fy så obehagligt...
Helt rätt att neka! Kram

Svar: Tack! Polisen går ju ut med att att man inte ska öppna för okända och det har vi anammat.. kram
Kort

2020-03-04 @ 11:16:49
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Så tråkigt att det blivit så :/
Jag är uppvuxen med att alltid låsa, men jag har bott i förort i Stockholm och i lägenhetsområden så där rör sig mer människor också och då har man inte lika mycket koll tycker jag.

Svar: När jag var liten låste vi aldrig dörren hemma, när mamma var i ladugården satte hon nyckeln i dörren utan att låsa för att folk skulle förstå att hon inte var inne, en kille som kände mamma och pappa väl gick in i huset, han sa alltid att vår hund var en "bullhund" och ingen vakthund... Men det blev han varse att hunden vaktade, när det drog ut på tiden tänkte han gå upp till ladugården, han fick inte röra sig, hunden morrade och visade tänderna... Så där satt han tills mamma och pappa väl kom in...
Kort

2020-03-04 @ 18:23:06
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Emma Engström

Usch det är så otäckt med vad som kan finnas där ute faktiskt, och att man kan ha mage till att sno och göra inbrott?! Fattar verkligen inte! Så det gäller att passa sig vilket är sjukt på ett sätt att man ens ska behöva tänka <3

Svar: Ja stölderna blir fler och fler, hade en vän som fick inbrott när de var hemma, när de kom ut drog bilen iväg, de tänkte följa efter men tjuvarna hade punkterar deras bilar....
Kort

2020-03-04 @ 19:43:17
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: Carolina

Vad jobbigt att personer som försöker lura på er gård och som till och med knackar dörr :/ hoppas att ni slipper sådana personer nu när ni inte öppnade! :)
Jag håller med, det här med att vara misstänksam är inte nyttigt alltså, men något man tyvärr måste vara i dagens samhälle :/

Svar: Det är verkligen en tråkig utveckling vi fått 😞 förr funderade jag inte en sekund innan jag öppnade dörren...
Kort

2020-03-05 @ 17:57:51
URL: http://knaset.com
Postat av: Jasmine

(Sent) Svar: Tack snälla för din fina kommentar till inlägget om mig och R som gifta ett halvår.
Kram

Svar: Kram....
Kort

2020-03-05 @ 19:15:29
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0