Idag är det torsdag...

...Vår sedvanliga Milledag...Ringde dottern i måndags och sade att vi har satt oss i en form av halvkarantän, vi tar inte emot besök och den enda gång vi ger oss ut är när vi handlar så sent som möjligt, då brukar det stå tre bilar på parkeringen... Hon svarade att jag har förberett Mille på det att han inte får komma till er på torsdag som vanligt, vår kloka dotter hade ju så klart tittat på alla program som visar riskgrupper och där de säger att mor och farföräldrar inte ska vara barnvakter, hon vet ju om vår svininfluensa 2009...
 
Ringde Mille igår och pratade med honom, han var ledsen för att han inte får komma till oss, gissa om mormorshjärtat grät 😭 Hur sjutton ska ett barn förstå vad som händer nu? Jag sa att vi kan träffas ändå utomhus i fint väder, men att vi inte kan åka bil ihop, umgås inomhus pga smitta... Hela em och kvällen blev jag nedslagen av det samtalet...Älskar mina barnbarn 💗 
 
Nu ska jag försöka lappa ihop mormorshjärtat, vill ju finnas så mycket jag kan i mina barnbarns liv...prinsessan som går på gymnasiet och studerar på distans vet jag förstår det mesta, hon har säkert fått mycket information och om jag känner henne rätt har hon läst sig till mer...Jag får intala mig själv som så att ju längre jag finns i livet så kan jag tillföra dem något, några månaders break ska väl fixas.... Men fy tusan så tungt att höra den ledsna rösten idag och jag känner mig som en svikare....😭
 
 
Barn kan inte sprida virus? 🤔 Enligt vissa forskningar kan viruset överleva minst 3 dagar på handtag och ledstänger med mera...Har inte sett hur många dagar de kan överleva på kläder och skor? Någon som vet? Bild lånad här
 
I vårt samhälle idag så tror jag att de som tror att inte barn kan smitta är få, de visar inte samma symtom som vuxna eller kan vara symtomfria men smitta ändå...Vi har experter, men de är ju inte experter för nya virus som ingen annan expert i världen har kunnat lösa hitintills med mera erfarenhet då de blev drabbade tidigare än oss, för då hade vi självklart inte haft den pandemi som vi har idag och att smittan kunnat sprida sig så fort som den gjort...En av de största kriser jag varit med om i mitt liv..Finns det någon som tror idag att detta stämmer att barn inte kan smitta? läs här.... Jag litar på mitt sunda förnuft / erfarenheter och tyvärr inte på våra EXPERTER....En nonchalans ser jag mot föräldrars oro om sina barn, finns många föräldrar med barn i många riskgrupper som cancer, astma m.m och en undran till varför i helskotta har så många länder stängt skolorna? Finns ju ingen som helst anledning om barn inte smittar eller blir sjuka ....
 
Expressen idag, därför får barn lindrigare symtom. Ytterliggare ett inlägg om där andra experter kritiserar Anders Tegnell

Kommentarer
Postat av: Heléna

Jag förstår att det gör ont i mormorshjärtat, men det är ju tur att det iallafall finns telefon 🙏 Det där med att barn inte kan smitta tar jag med en nypa salt - bättre att ta det säkra före det osäkra om man tillhör en riskgrupp. Hoppas verkligen att det blir någon ordning på det här kaoset snart och att de får stopp på spridningen! Hoppas du får en fin dag i solskenet! Kramar 💖

Svar: Lovat sol till helgen och jag tänker att vi kanske kan träffas utomhus då, finns väl ingen smitta genom tiderna där barn helt sluppit undan smitta, men det blir också det farliga/lömska när barnen inte har påvisbara symtom...Med påsklovet finns stor risk med mer smittspridning då landet i övrigt klarat sig förhållandes vis väl... I vårt samhälle med ca 4000 invånare finns 4 drabbade som var på skidsemester i Italien... Haft en perfekt dag med näsan mot solen och alla våra djur njöt i solen... Kram
Kort

2020-03-19 @ 15:50:08
URL: http://lehdla.blogg.se
Postat av: Lisa

Klart att barn smittar även om de får lindrigare symptom.
Min dotter hade 4 barn i sin dagisgrupp idag. Alla var hemma för att föräldrarna har fått direktiv om att ha dom hemma om dom är förkylda.
Du gör helt rätt som inte tar emot dina barnbarn men förstår att det känns tungt.
Hur länge ska vi ha det så här egentligen. Det blir bara värre och värre.
Kram <3

Svar: Självklart smittar barn sina föräldrar och far och morföräldrar... finns väl ingen smitta genom tiderna där barn helt sluppit undan smitta... Vi har ju alla som föräldrar vaccinerat våra barn för att slippa en massa sjukdomar som varit risker för dem och som även kunnat smitta äldre anhöriga där resistensen för vaccinet gått ut... Glad att folk tar ansvar idag och håller sina förkylda barn hemma...Jag tror inte min kropp orkar en sådan prövning till och dessutom var jag 10 år yngre...Tack för pepp....
Kort

2020-03-19 @ 17:53:58
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Jasmine

Ta vara på er.

(Sent) Svar: Tack för din fina kommentar till inlägget om mars i min bullet journal.

Kram

Svar: Vi tar det lugnt och stannar hemma mesta möjligt i smittotider kram ❤️
Kort

2020-03-19 @ 19:53:13
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: my

Får hoppas att detta går över fort...

2020-03-20 @ 09:42:37
URL: http://mynordqvist.se
Postat av: Carolina

Blir så berörd av att läsa att du inte får träffa dina barnbarn nu när det värsta har brutit ut. Jag hoppas att corona viruset lägger sig inom kort eller att vi får mer information och kunskap om viruset så att vi kan börja bete oss som normalt igen. <3

2020-03-20 @ 12:53:56
URL: http://knaset.com
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Så knepiga tider och så mycket information från så många olika håll. Ta hand om er! Kram

2020-03-20 @ 17:24:53
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Wifeey

Barn är ju osynliga smittbärare
Jag tror att barn blir smittade då jag vet barn som har de samt ett dödsfall bland barn

Kram ♡

Svar: Jag gissar att barn kan vara de som bär mest smitta... Trängs i skolbussar, klassrum, korridorer och matsalar.... Så hemskt att att gamla, unga och barn ska behöva dö 😭 Jag anser fortfarande att vi kunnat hejda smittspridningen om vi satt de som varit utomlands i karantän då hade vi inte haft så stor smitta idag.... Gissar den sprider sig vidare i landet efter sportlovet och alla skidsemestrar.... Kram ❤️
Kort

2020-03-20 @ 17:51:17
URL: http://wifeey.se
Postat av: Emma Engström

Kikar in och hoppas verkligen du haft en fin helg! KRAM <3

Svar: Helgen var bra fina Emma, men tar en liten bloggpaus nu...
Kort

2020-03-23 @ 19:31:04
URL: http://nouw.com/emmaengstrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0