Samlar orken....

... Att ta upp fighten med AFA försäkring om min arbetsskada, har två månader på mig sedan stryks jag ur deras register... Blev ju pensionär i juli och min garantipension efter ett långt arbetsliv ...är....6565 kr och på det tjänstepension som inte höjer pensionen mycket 😥 Fem år till hade kanske gett mig någon mer tusenlapp i månaden, men jag är gift så jag får den lägsta garantipensionen... Tacka sjutton för att vi har hemlösa pensionärer i storstäderna idag....
 
Jag fick ett arv från mina fosterföräldrar och med det betalade vi gården, inga lån endast mobil och fiber, sophämtning och el är våra räkningar idag så vi klarar oss... Så kommer de oförutsägbara utgifterna när något går sönder på gården som vattenepumpen som pumpar upp vatten till elementen, säkert från dagen vårt hus byggdes 1952, äldre än jag och kära maken och sedan
skorstenens tak, där rök hela min pension... Kära maken handlar och betalar maten, jag står för räkningar och försäkringar..  Vi har alltid haft delad ekonomi och står för alla konton tillsammans... Det går hitintills hyfsat runt, inte många kronor kvar innan den 18:onde när pensionen kommer...
 
Unghönsen har börjat värpa vi samlade 9 ägg idag, vi levererade några till dottern i ett 15 pack till dem och 6 små pytteägg från dvärghönsen till deras katt som äter ett ägg om dagen då hon magrat ur, veterinären vet inte riktigt var felet ligger trots provtagningar och undersökning...Katten börjar komma till åren,,,
 
Förra veckan trodde snickarna att de skulle komma, men vi såg inte skymten av dem 😞 Hoppas de kommer snart innan snön kommer och frosten, vill så gärna att grillkåtan monteras snarast...
 
Hittade en kär bild i mitt FB föde av minnen... Lilla älskade Gurra som älskade att vara med och leka med MIlle  💗...
 
Igår var jag lite kulen, hittade inte febertermometen... Så gjorde en brasa i vedspisen... Så VARMT; så GOTT 💗 Jag har alltid varit lite avundsjuk över folk med braskaminer, kan bara säga att det är jag inte längre. Inget kan ersätta vedvärme när man är kulen.. Den här vedspisen har vi haft i 32 år och bara använt i nödsituationer, förr gick veden till vedpannan, med varmvattenvärmepumpen som ger värme har den blivit vår mysfaktor i hemmet nu 🧡 😄
 

Kommentarer
Postat av: Kina

Visst är det skönt att kunna värma sig vid brasan. Jag har bara ett problem. Min lägenhet är så otroligt varm, så om jag eldar i min braskamin så kan jag inte vara inne! 😄 Ha en bra dag!

Svar: Så underbart varmt 🧡 Inget kan ersätta vedvärme när man är kulen.. Den här vedspisen har vi haft i 32 år och bara använt i nödsituationer, förr gick veden till vedpannan, med varmvattenvärmepumpen som ger värme har den blivit vår mysfaktor i hemmet 🧡 Dra av värmen på elementen om du känner för en härlig brasa 😉
Kort

Postat av: Elenor

Kan inte låta bli att hålla med om att vedbrasa är bäst🤭 När jag flyttade till Norge för 20 år sedan hade jag en gammal Husqvarna järnspis och en 40-tals täljstenskamin med i bagaget och jag har inte ångrat det en endaste dag. Däremot är veden lite krångligare att få tag i eftersom det knappt finns träd här ute på öarna men vi har så vi klarar vintern gott och väl. Lycka🤗

Svar: Så underbart varmt 🧡 Inget kan ersätta vedvärme när man är kulen.. Den här vedspisen har vi haft i 32 år och bara använt i nödsituationer, förr gick veden till vedpannan, med varmvattenvärmepumpen som ger värme har den blivit vår mysfaktor i hemmet nu 🧡 Har du en sådan där rund svart gjutjärnspis, ca 1 meter hög? Bor du långt från Sveriges gräns? Tänker att det nog finns många svenskar som säljer ved till vettigt pris😉
Kort

2020-11-18 @ 15:45:28
Postat av: Elenor

Nej kaminen är av täljsten, Handöl No 110 hittade en liknande på nätet... https://e.cdn-expressen.se/images/23/08/230861a08a6ef1753b2fddff471f123a/original.jpg

Har ca 25 mil till Sverige och normalt brukar jag få hämta ved hemma hos pappa, men jag har ju inte varit där sen nyår.🙂

Svar: Ska genast kika 🤭 är nyfiken vilken täljstenskamin du har, den jag gissade på är väl gjutjärn 😉 Hittade den nu och förstår att den sprider go värme...Får du inte åka in i Sverige?
Kort

2020-11-18 @ 21:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0