Nu är det fixat....

Magsjukan gick snabbt över så även huvudvärken... Vi eldade på och hade en fläkt som spred värmen vidare i huset... Inget är så varmt och gott som brinnande ved...
På måndagen kom installerarna av vår varmvatten luftvärmepump direkt på morgonen när vi ringde.... De konstaterade direkt att pumpen som pumpar upp vatten till elementen var gammal och trasig.. De hade en i lager så efter 3 timmar var allt fixat..
 
.Men vad hade vi gjort här på gården med alla våra strömavbrott när höst och vinterstormar drog in utan vår kära vedspis? 🧡 Det var längesedan den behövde användas då vi inte har luftledningar längre utan all el är nedgrävt i backen...
 
 
Jag minns alla slitsamma timmar förr när vi hinkade upp vatten från brunnen till matlagning, toaletten och till hästarna när vi kunde ha tre dagars strömavbrott pga massor av snö och stormar... Hur vi fick lysa in hästarna till deras boxar med ficklampor...Minns en elektriker som kom och sade - det var så ljust i ert hus så jag trodde inte ni var drabbade... Vi hade köpt fotogenlampor femarmade ljusstakar och var väl förberedda för strömavbrotten, kära maken såg till att vedpannan körde värme med (självtryck) så ingen el behövdes så frysa behövde vi inte heller... Allt går med påhittighet och god vilja 😊
 
Några bilder från dagens eftermiddagshundpromenad.....
 
Lärkträden börjar gulna...
 
Finaste Inez 💗 pigg och glad...
 
Hösten har sin charm...
 
 
Bosse var så klart med 💗..
 
Inez 10 år och inga ålderskrämpor i kroppen än, jag har alltid kallat henne för "gasellen" för hon är så mjuk och smidig.... Gissar att hon kan ha lite starr då ögonen blir lite annorlunda nu på foton nu även utan blixt...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så mysigt det låter med vedspis, men jag förstår att det är jobb med att var beroende av en sådan. Min farmor hade en sådan och jag minns som barn bara hur varmt och gott det kändes. Då tänkte man aldrig på allt kringarbete. Kram

2020-10-29 @ 11:24:16
Postat av: Gunnel

Verkar som om jag blev anonym här ovan.

2020-10-29 @ 11:25:08
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så mysigt det låter med vedspis, men jag förstår att det är jobb med att var beroende av en sådan. Min farmor hade en sådan och jag minns som barn bara hur varmt och gott det kändes. Då tänkte man aldrig på allt kringarbete. Kram

Svar: Det är jättemysigt när det brummar och knastrar i spisen, barnbarnet Mille vill att vi ska elda för "mysfaktor"... Sedan ledningarna grävdes ned för ca 10 15 år sedan hos oss så är det nog minst 10 år sedan vi behövde använda vår trotjänare, men så tacksam att den finns där.... Kram
Kort

2020-10-29 @ 11:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0