Det blir inte ibland som man tänkt sig..

När jag skulle stänga till hönsen i tisdags såg jag en mus som satt fast i nätet, vi har blått bärnät som avdelare högst upp över stora skivor som fungerar som "hall" till hönsen när de ska ut.
Klippte bort nätet runt musen men den satt fortfarande fast, tog med honom till huset och bad kära maken hämta nagelsaxen och ficklampa, maken fick hålla musen och jag klippte försiktigt bort sista hindret, som var en ögla bakom huvudet... Musen blev fri och slank snabbt ned i rabatten, när kära maken gick in gick katten ut... Den söta musen levde bara 2 minuter till, var ju inte riktigt så jag tänkt mig 😞.... 
 
Det finns nog många som tycker jag är knäpp men varje levande varelse ska få leva på sina villkor... Är de ouppmärksamma blir de ett rovdjurs mat, denna lilla mus var ju chockad av att vi hanterat den och fick inte rätt chans 😢 Har ju katter för de ska hålla rent i ladan... Motsägelsefullt, men tror att ni kanske förstår min känsla....
 
Nu har katten hittat sin guldgruva med möss, var gång jag öppnar fritt för hönsen så knatar katten in och lurpassar i hönshuset... Vi ser ofta fångsterna han tar genom fönstret...
 
Denna bild är från förra året.. men samma sorts skogsmus som vi har i hönshuset nu, har även i år räddat två ur havretunnan..De kommer alltid in när det blir kallare och födan ute i skogen tryter....
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Du är absolut inte knäpp. Känns skönt att det finns fler som känner för djur som mig :)
Jag kan inte ens döda en spindel och blir tokig om någon annan gör det.
Tråkigt att katten tog musen men katter är ju rovdjur. Morris tog en ekorre en gång ( fast vi har katterna i koppel ) och det tog jättelång tid innan jag kom över det. Hade till och med svårt att titta på Morris ett tag efter. Men som sagt det är deras instinkt.
Ha en fin söndag fina du kram <3

Svar: Jag hade ju hoppats den skulle överleva, händer att mina katter tar ekorrar och då blir jag arg... Vet inte hur många fåglar jag räddat från att bli kattmat... Kram
Kort

2020-09-27 @ 12:30:34
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Elenor

Åhh, jag förstår din tanke trots att allt som har med möss/råttor är det som jag fasar mest. Jag fick tårar i ögonen i dag när det låg en överkörd igelkott på vägen och en kråka satt och kalasade.

Svar: Visst kan man bli överraskad ibland när en mus snabbt kilar undan... Förstår din ledsenhet över igelkotten... När min man åkte till affären såg han två överkörda ekorrar, någon av dem var kanske en av de som brukar vara hos oss och äta, då blir man ledsen..kram
Kort

2020-09-27 @ 20:28:33
Postat av: Gunnel

Jag tycker det är lite läskigt med möss, men måste erkänna att den på bilden är väldigt söt.

Svar: Skogsmöss är söta, råttor kan bli lite för stora, men har inga råttor gudskelov... Kram
Kort

2020-09-27 @ 21:13:09
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Carolina

Förstår att det inte riktigt blev som du tänkt. Trist när musen inte fick leva längre stund efter att ni fick loss musen. <3

Svar: Nej den skulle ju få leva var min ide.... Dock inte Rambos/katten....
Kort

2020-10-03 @ 20:54:58
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0