Strömlös dag...

Idag hade vi strömlöst från 12:30 till 18:12, det gjorde inte så mycket för vi var ute hela tiden i solskenet med hundarna.. När strömmen kom tillbaka såg vi att varken spisen, värmepumpen eller vattnet fungerade 😔 En fas är troligtvis sönder.. Eldar i vedspisen och plockade fram ett elelement.. Imorgon telefon till elektriker.. Våldgästade dotter och pojkvän så vi har vatten till toa och till det vi behöver till matlagning, borsta tänder m.m...
 
Februari har flutit på med kyla, töande och isig gård...men vi har dubbskor kära maken och jag så vi har klarat oss från att dratta på ändan...
 
Sonen köpte sig en värstingbil en Volvo S 80 v8 en tidigare diplomatbil så den var noggrant omskött och servad. Så hans leasing bil står hos oss tills hans kontrakt går ut i april.. Det har inneburit att han kommer var helg och kör bilen i en timme så den är fräsch när den ska återlämnas tre år gammal, tänkte ett tag att vi skulle köpa den men vi tänkte om, den är för låg mot den bil vi har idag... Det kommer att bli svårare att ta sig in och ur ju äldre vi blir...
 
 
Men det har inneburit att vi bjudit på lunch var helg 😊 Med behörigt coronaavstånd har vi kunnat ha familjemiddagar, prata och mysa, barnbarnet M... har oftast varit med... Ni skämmer bort oss sa sonen i lördags 💗 Så roligt för oss alla med något som bryter tristessen 😊 Det vi har bjudit på är kött med pepparotsås, kalops med gräddsås och champinjongratinerad fläskfile, till helgen har vi planerat välkokt kött med dillsås, alla dessa goa rätter som ofta glömts bort... Min kokbok som 13-åring i skolköket är en värdfull skatt då vi fick böckerna och inte bara stenciler utdragna från kopiatorn....
 
Minsta barnbarnet Mille och jag kör via facetime flera ggr i veckan, jag följer med honom från skolan och hem, ser vad han pysslar med på fritiden 💗 Älskar dagen teknik då jag får finnas med...
 
De senaste dagarna då det varit vårvarmt har vi städat efter bygget, myst i solen och idag kom dottern med pojkvän för att hämta ved till deras braskamin och öppna spisen, de hade med kaffe och äppelkaka och vi satt på trädäcket och mös i värmen 💗
 
Här sitter vi och myser i solen 👍 Blir varmt som attan, jackorna åkte av direkt, idag kom hundstängslet upp efter byggnationen och snön... Bilden dock från förra veckan innan vi städat undan allt som gömdes i snön... Inez kan vi alltid ha helt fritt på gården men Bosse är för vaktig, nu springer båda fritt på gården som de vill igen, de har stora ytor att busa på 💗
 
 Gårdagens himmel vid solnedgång...
 
Biltältet har taket rasat på och så även på ett växthus, köper aldrig något mer i någon form av plast.. De har blivit sköra säkert efter värmen 2018 och väder och vind....
 
Har inte orkat blogga i februari som ni sett, dagarna har varit enahanda och tråkiga, smittan ökar i var region och jag ser ingen ände på bedrövelsen då folk reser runt på sportloven och struntar i om de smittar eller blir smittade... FHM ger jag som vanligt ingen tillit till, de tycker inte folk skött restriktionerna men de tror de ska göra det på sportlovet??? Trött är bara förnamnet som jag tror många med mig är 😣
 
 

Kommentarer
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Härligt med solsken! :D Tur att ni har vedspis när spisen och värmepumpen inte fungerade och tur att ni kunde våldgästa dottern :) Hoppas det löser sig med elen :)

Svar: Som jag skrev tidigare så byggde man vettigt förr, då räknade man med att elen kunde försvinna... Vårt hus är byggt 1952 så det är äldre än oss... Jag älskar denna gård som varit vårt hem i 34 år...
Kort

2021-03-01 @ 09:35:32
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Kina

Åh, maten du bjuder dina kära på är sån där husmanskost, som "ungdomarna" sällan gör själva. Min son blir överlycklig när jag bjuder dom på det! Ha det gott!

Svar: Har en före detta elev som levererar nötkött till oss då han vid 21 årsålder är lantbrukare och då använder jag oftast min gamla kokbok för att göra gamla och goda rätter som mamma alltid gjorde... Hoppas allt är bra med dig.. Försökte gå in till dig men fick bara fel på sidan, så trist...
Kort

Postat av: ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★

Ja du denna smitta, ökar här med och hit åker folk för: "Det måste ju få ha semester." Jag såg lämmeltåget till fjällen igår, vi var ute med Skilla och gick efter riksvägen (gångväg). Känns som folk verkligen inte ens vill förstå risken :(.

Svar: Nej! man blir rådlös över nonchalansen... Fjällen står kvar till nästa år och folk borde verkligen stanna hemma nu när mutationerna sprids snabbt =/
Kort

2021-03-01 @ 15:37:32
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Carolina

Ser så mysigt ut, där hade jag gärna velat sitta i solens värmande sken! :D
Fint att ändå kunna träffa närmsta familjen. Så gör vi, vi träffar enbart min familj och knappt någon annan. Hade gärna velat träffa fler personer men det får förhoppningsvis bli om några månader :D

Svar: Med grillkåtan så kan vi träffa vänner igen vid fint väder, idag kom min bästis och hennes man vi satt på trädäcket och fikade och pratade... I morgon kommer en annan av min bästa vänner och fikar, vi har inte setts på ett år... Grillkåtan och värmen öppnar nya möjligheter ÅNTLIGEN....
Kort

2021-03-02 @ 21:17:21
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0