Är förbannad...

Två stipendier i juridik och  bästa elev och 22 stycken A i betyg fick mitt fina barnbarn när hon gick ut gymnasiet, hon har slitit som tusan i tre år, idag var hon deppig när hon kom på besök, hon hade en stor uppsats som ska lämnas in på torsdag, läraren/handledaren fanns inte tillgänglig för frågor, han var bokad för möten hela veckan, tacka tusan för att hon är orolig och nedslagen
 
...Ytterligare distansundervisning på universitetet hela höst och vårterminen ska eleverna klara sig själva inför datorer så behövs ju inte lärare längre? Vilka är ansvariga? skolchefer, FHM eller skolministern? FHM varnade idag för att barn mår dåligt av distansundervisning, tacka tusan för det vi är ju sociala och vill diskutera med varandra... Vill inte se mitt barnbarn som en förlorad generation som hon slitit med jobb genom hela gymnasietiden och grundskolan...  Hon ser en framtid efter univeritet/högskola och FRAMTIDEN... älskade barnbarn 💗 Ge aldrig upp...
 
 
 Här pratar Johan Carlsson om ungdomarnas situation i Aktuellt..
 
 

Kommentarer
Postat av: ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★

Nog blir man ledsen :(. Jag känner så där inför sonen som nu går första året på gymnasiet. De har haft få tillfällen på plats i skolan. Han har gått från grundskolan till gymnasiet där du förväntas ta ännu mer ansvar. Han har ändå bra grunder men har det tufft ändå. Han säger själv att matematiken som varit det ämne han alltid haft lätt för, är jättesvårt nu eftersom man inte har någon att fråga. De vågar inte fråga rakt ut i kursrummet när de arbetar i boken. Det är ju inte klokt, jag tycker absolut att vi ska hålla distansen. Men det måste ju kunna gå att hjälpa eleverna och studenterna på fler sätt? :(

Svar: Det är fyra stora uppsatser som ska in på torsdag, då kan jag tycka att läraren ser till att inte boka upp sig med möten.. Många elever blir osäkra inför och behöver kanske bara något enkelt svar för att bli lugnade.... Håller med om att distansen bör fortsätta men bättre rutiner behövs... Stackars din son som precis börjat med distansundervisning, mitt barnbarn gick ju sista året på gymnasiet och det var ju sista terminen som hon fick distans så hon kunde ju rutinerna..
Kort

2021-03-10 @ 09:36:07
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Anonym

Stackars ungdomar, så trasigt att mer eller mindre bli lämnade åt sitt öde då de verkligen behöver stöd. Mitt ena barnbarn går i gymnasiet(Finland) och hittills har det fungerat rätt bra med distanslektioner förutom att hon givetvis saknar allt det där andra som sker under skoltid och alla kompisarna. Håller tummarna för ditt barnbarn🙏

Svar: Tack Eleonor.. Ja ungdomarna blir strandsatta, vad som är bäst vet jag inte med distansundervisning eller ett bättre skapande av rutiner för undervisningen.. Tycker våra barn, barnbarn har rätt till sina lärare även då det är distansundervisning under dagtid, här bör nog Sveriges skolminister vakna upp och skolcheferna och se över rutinerna.. Möten skedde aldrig under mina 28 år i skolans värld på skoltid utan efter.. så klart fanns det möten inom skoldagen då något allvarligt hänt, men de tog högst en timme och då sattes vikarie in...Sätt på ungdomarna munskydd som skolan/kommunen tillhandahåller, ge lärare samma möjligheter.. Alla ska känna sig trygga!
Kort

2021-03-10 @ 22:00:03
Postat av: Gunnel

Det är många förlorare under den här pandemin och för ungdomarna är det extra svårt. Hela deras framtid står ju på spel.

Svar: Visst är det så, mitt yngre barnbarn ringde mig på facetime och visade hur han cyklade hem i snöyran, jag är givetvis rädd för att han ska smittas då han har diabetes.. Men hans vardag har inte förändras så mycket som för vårt äldre barnbarn.. Jag bara undrar vad skolan har skapat för rutiner för distansundervisning? Vem som bär ansvaret för att lärare ska finnas tillgängliga? De har ju en daglig uppgift som om skolan vore öppen...
Kort

2021-03-11 @ 09:21:50
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Kina

Visst är det bedrövligt på många sätt med den här pandemin! Samtidigt så är det ju nödvändigt med distansen, men jag tycker att det alltid ska gå att nå behörig lärare under skoltid. Dom ska finnas tillgängliga precis som vanligt! Vem vill ha en missad generation? Ha det gott!

Svar: Precis min åsikt, behörig lärare ska nås innan uppsatserna är inlämnade, ska höra mig för imorgon hur hon tror det gick, ...
Kort


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0