Idag dog...

.... Henrietta 😭, den lilla söta hönan en kompis kom hem till oss med, dĂ„ hon skulle nackas för att den hönsflocken hon vĂ€xte upp i gav sig pĂ„ henne (mobbade henne, skulle dödat henne, hackkycklingar har alla hört om ) dĂ€r hon bott innan.. Kompisen vet att vi vill göra allt för alla djur, vi satte henne i en bur i en dag, och byggde ett vĂ€rprede under taket och en sovpinne Ă„t henne dĂ€r hon fick vara fredad frĂ„n vĂ„ra tunga höns (köttras, Bresse) som inte kunde flyga upp dit, var dag bar jag ut henne pĂ„ gĂ„rden (utanför hönsgĂ„rden) SĂ„ hon fick sin frihet och kĂ€ka grönt och vara fri, sedan flög hon in och satte sig pĂ„ sin trygga pinne och la Ă€gg...Efter ca 3 mĂ„nader blev hon accepterad av flocken, dĂ„ nya hönskycklingar vĂ€xt upp och tog mer mark och tog strid mot gamla flocken...
 
Året efter kom 8 nya ruvade hönskycklingar, Henrietta blev totalt fredad och var en i laget... Att hon gick bort idag berörde vĂ„rt hjĂ€rta extra mycket, vi ville sĂ„ mycket  för henne och det blev sĂ„ bra 💗
 
Henrietta var fri pĂ„ gĂ„rden innan hon accepterades, en lĂ€tt leghorn gissar jag, mycket mindre vikt Ă€n vĂ„ra andra höns, tror jag dĂ„ jag inte fĂ„tt hennes ras beskriven för mig, hon flyger lĂ€tt  och lĂ„ngt och högt, men hon fick 7 Ă„r hos oss och blev sĂ€kert Ă„tta Ă„r dĂ„ hon vĂ€rpte efter nĂ„gra dagar 💗 SAKNAD, ett djur som verkligen berörde vĂ„rt/mitt hjĂ€rta, nĂ€r man hittar lösningar och allt blir bra i slutĂ€ndan sĂ„ har man lagt sĂ„ mycket tankar och kĂ€rlek pĂ„ djuret sĂ„ dĂ€rför blir saknaden större.... En sketen höna kanske nĂ„gon tycker, höns finns det massor av, men inte hos oss, nu blev det bara 14 höns, var individ rĂ€knas och de har alla namn och ses som individer....
 
 Penny och Henrietta..
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

En höna kan vÀl vara lika Àlskad som vilket djur som helst. Min farmor hade ocksÄ namn pÄ sina hönor och jag lÀrde mig ocksÄ kÀnn igen dem sÄ smÄningom. Kram

Svar: Det Àr alltid roligt att fÄ svar frÄn nÄgon som förstÄr kÀnslan att ha djur... Kram
Kort

2022-10-02 @ 11:23:53
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0