Kom och titta...

..sa kära maken, hur tusan kom han upp där sa han vidare?.. På vinterhönsgården satt Börje på taket och kikade ut över sina jaktmarker, han hörde då maken ropade på mig och vände sig mot huset, sedan fortsatte spaningen efter möss, sork eller mullvadar..
 
Han hörde oss då vi sommartid alltid har en glipa i sovrumsfönstret.. Alla nässlor ni ser är skydd för höken när hönsen går i sin sommargård, där är de väl skyddade i sina gångar de gjort, det är inte vackert med alla nässlor men det bryr vi oss inte om, huvudsaken är att hönsen kan skrota tryggt ute, äta grönt, insekter allt som en höna vill ha.. Kommer höken är de snabbt skyddade..
 
När hösten kommer får hönsen vara i vintergården med tak för då är hökarna aktiva..
 
Sedan fortsatte Börje spana över sina jaktmarker..
 
Kände en massa skräp i pälsen, förmiddagens skörd ur pälsen efter två borsttag 😊..
 
Magen är aja baja, inte röra (som många andra katter) 😡 men jag brukar hinna ta ett tag på magen innan han lägger sig i försvarsställning.. Tyvärr har han fyra tovor just nu, bakom vardera frambenen och framför båda bakbenen.. Har köpt "veterinärhandskar" så jag kan lyfta honom och kära maken kan "trimma" bort de fyra tovorna, en superbra trimmer köpt till Börje efter en väns tips då hon har större erfarenhet än vi av långhåriga katter.. Vill inte åka till veterinär och få honom helrakad igen inför vintern.. Jag vet ju ingenting om Börjes tidigare erfarenheter då han var 5 år då han kom till oss, vet att han minst varit rakad 6 ggr tidigare..
 
Gogglade och fann dessa, vi får väl se hur bra de är eller om blodvite uppstår vid borttagning av tovor.. Ni får veta 😉
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Heléna

Fina Börje sitter som en kung på sin tron och ser ut över sin mark! Måste vara skönt att han håller möss och råttor borta från gården. Vad gör väl det med lite nässlor - det viktigaste är ju att hönsen har det bra och kan vara skyddade från att bli tagna av höken.
Både Signe och Selma älskar när man klappar dem över magen och de sover ofta helt utsträckta på rygg och blottar sina magar. Har hört att det bara är trygga katter som sover på rygg och visar magen, så jag får väl se det som ett tecken på att de har det bra hos mig. En av mina tidigare katter markerade starkt om någon rörde magen, men annars fick man klappa henne vart som helst.
Hoppas du får en riktigt fin torsdag imorgon! God natt vännen och sov så gott! Kramar 🤗💖

Svar: Trygga katter bryr sig nog inte så mycket om var man smeker, men även min tidigare vildkatt kunde markera.. de andra katter som kom till oss som kattungar har inte heller brytt sig från ungar till vuxna de bara var i vardagen, inga problem, våra hjärtan 💖 . Dina fina katter är helt trygga 💖 Att låta någon röra magen är nog så sant, de måste vara "grundtrygga" Har upplevt osäkerheten så många gånger
Kort

2023-08-17 @ 00:17:36
URL: http://haldhagen.blogg.se
Postat av: Gunnel

Så tryggt för hönsen att ha det så som ni ordnat. Ser kul ut med Börje på toppen. Han har koll på läget. Kram

Svar: Ja nässlorna är bra då höken vill slå ner på sitt bytesdjur, har aldrig hönsen ute om jag inte själv är hemma och kan hålla koll på dem, nu är jag alltid hemma så de kan ströva fritt. Men ska jag på sjukhusbesök får de stanna inne, men de har två rum att röra sig på inomhus.. Kram
Kort

2023-08-17 @ 10:26:16
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Heléna

God förmiddag vännen!
Idag ska jag roa mig med att flytta om böcker och annat mellan vardagsrummet och mitt sovrum. Nu när vi har bott in oss inser jag att det inte blev som jag hade tänkt, så nu gör jag om igen 😁 Ikväll blir det RIX FM Festival i Vasaparken och för att jag ska orka med alla intryck så har jag valt att isolera mig nu på dagen med hemmapysslande. Hoppas du får en riktigt fin torsdag! Kramar 🤗💖

Svar: Jag har fyra bokhyllor och många av hyllorna har dubbla rader böcker, i vårt Coop har de en hylla i entren och där lägger vi utrensade böcker från oss, idag lyssnar jag på ljudböcker och läser inte längre.. Lycka till med omflyttningen och hoppas ni får en fin kväll, här skiner solen och hoppas den gör det på dig också, kramar 💖
Kort

2023-08-17 @ 11:09:44
URL: http://haldhagen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0