Räddade en ekorrunge idag..

Börje låg och sov hos oss i flera timmar kära maken släppte ut honom när han signalerade att han ville ut..
 
Gick för att ta morgon/förmiddagskaffet, såg att Börje låg och spanade på något, gissade det var någon av våra fyra skator..
 
Nästa gång jag kikade ut hade han vänt sig om åt andra hållet, då såg jag vad det var som klättrade ned från granen en ekorrunge.. Sprang ut och då kom Börje med ekorrungen i munnen jag ropade på Börje och han svarade och tappade ungen, den for iväg och Börje efter.. Hörde den snattra uppe i lönnen en halv minut efter, Börje kom utlommande från syrenerna efter 30 sekunder. Så glad jag blev att ekorrungen var räddad..
 
En gång när vi skulle gå med hundarna bakom vår lada var det tre söta ekorrungar som lekte och jagade varandra 😍
 
Jag tackar Gud för att när jag säger Börjes namn så svarar han, så räddade jag även en fågel tidigare
 
Vi har alltid haft många ekorrar på gården som vi gärna matar med solrosfrön.. Tidigare katter har oxå några få gånger tagit ekorrar, men inte så ofta, de lämnar bevis efter sig med ekorrsvansarna..
 
 

Kommentarer
Postat av: Heléna

Vilken tur att Börje svarade dig så den lilla ekorrungen kom undan! Jag har förstått att det inte är särskilt ovanligt att katter fångar ekorrar. När jag hälsade på min vän Birgitta nere i Småland så hade hennes katt lämnat en död ekorre som trofé på en av soffdynorna. Han satt på golvet och väntade på beröm, men både katt och död ekorre åkte ut på gården. Inte lätt för en katt att förstå vad de får jaga och inte, men efter den gången så kom katten aldrig in med någon ekorre. Så fin bild på ekorrarna! Hoppas du får en fin fortsättning på kvällen vännen! Kramar 💖💖💖

Svar: Jag vet bara att två ekorrar tagits på gården tidigare, denna unge hade kunnat bli den tredje, alla mina katter har pratat med mig, har skrivit om det på bloggen för flera år sedan, minns inte hur många gånger jag räddat fåglar från katter, lillGurra var den största fågelmördaren, räddade flera fåglar från honom.. Minns i våras att jag såg Börje jaga något, sprang dit och såg en stor mullvad, vände om Börje jamade som vanligt när jag kom.. att välja bytesdjur som ens katt får ta är grymt 😢 Vi har lärt oss sedan barnsben vilka djur som är skadedjur och inte.. (vi fick en råttinvasion i hönshuset för 15 år sedan, de åt bort all isolering så man såg ljuset mellan timret.. hönsen satt kvar på pinnarna då de var rädda för råttorna.. Då var vi lika grymma mördare som katten då vi kunde hämta råttgift på kommunhuset och de försvann, idag får man anlita anticimex och det kostar ca 10 000...
Kort

2023-08-06 @ 22:14:09
URL: http://haldhagen.blogg.se
Postat av: Heléna

Tittar in för att önska dig en riktigt fin torsdag fylld av solsken för nu får det vara nog med regn! Vi njuter av vår road trip och imorgon åker vi vidare till Borås.
Stor kram till dig vännen och puss på nosen till Börje 😻❤️

Svar: Kram fina vännen, önskar er en bästa torsdag med massor av god mat, lugn och ro ❤️ när jag nu börjat kunna äta lite igen så är jag avundsjuk på hotellfrukostar som jag alltid ÄLSKAT från jobb och de få semestrar jag haft, äta ute på restaurang så gott ❤️ Ha det bäst vännen, kram ❤️
Kort

2023-08-10 @ 00:18:26
URL: http://haldhagen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0