Idag är det kallt..

Efter covid 19 och med sorgen av att inte kunna fira jul med barn och barnbarn under 2 år så tappade jag mycket av julkänslan 😥, min största glädje tidigare vart år var maten, julklapparna och den stora glädjen att fira den tillsammans, familjens fest som det alltid varit i hela mitt liv..
 
Kunde knappt bärga mig innan adventsljusstakarna fick komma upp och lysa upp vinterkvällen i mörka december.. Sedan 2020 har jag inte klätt vår stora fina julgran, en mindre gran har fått lysa upp köket, de jag tidigare kallade för "adventsgranar" Idag satte jag upp adventsljusstakarna i fönstret, som jag tyckte förr 4 dagar försent.
 
Vi får springa med ljummet vatten till hönsen flera ggr per dag så vattnet inte frusit, tinar frysta skålar inomhus. Katten har gått i ide inne 😊 Han går ut på 10 minuter och gör sina behov.. Vi håller koll så han kommer in direkt när han vill, han ska aldrig mera frysa..
 
Vår temperatur 20:30 idag..  🥶 Tycker synd om våra kompisar som inte får elda i sin kamin ikväll då de ska ha "skorstensinspektion i morgon" Deras kamin är en av deras största värmekällor 😢
 
 
Där står fyrhjulingen obrukbar igen med plogen på 🥴 Trött är bara förnamnet 🤢 Våra kulor som ger oss ledljus på kvällen/natten lyser oss året runt och speglar sig i fönstret..
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

-18!!! Rent förskräckligt! Tack och lov är det ytterst sällan det blir så kallt här i söder.

Svar: Det hann bli över -20 innan jag la mig, -13, 7 nu vid 14, Kram
Kort

2023-12-05 @ 00:09:11
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: Elenor

Efter alla år tidigare i fjälltrakterna där temperaturen kunde smyga ner till -40 grader är jag så tacksam och lyckligt lottad att där jag nu bor är det inte många dagar vi behöver frysa i mer än 5 minusgrader. Oftast stoppar det på 2 -3 grader.
Fast november och december har varit ovanligt kall på Helgeland i år. Snön kom i förrgår och den ligger nog kvar till jul om kylan fortsätter. Julpyssel och förberedelserna i övrigt tar jag rätt lugnt med eftersom vi åker över till Sverige över självaste julen och träffar barn, barnbarn och övriga som räknas till familjen. Önskar er en fin adventstid vidare🤶

Svar: Här blir det lite julmat jag kommer att lägga vikt vid. Julpyntet, städat och den största glädjen togs ifrån mig med två jular själva vid skrämselpropagandan om covid 19, har ju haft sjukdomen, hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag ha firat de två jularna som vanligt med barn och barnbarn.. Kanske utmattningssyndrom och cancer hjälpte till, men mest varningarna om covid 19, tog slut på julglädjen? Något stort fattades mig...
Kort

2023-12-07 @ 21:51:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0