Skrattade gott ikvĂ€ll 😆

Har nu lÀmnat sedan covid 19 en massa mÄsten bakom mig vad det gÀller julen som jag tagit med mig frÄn min barndomen, tvÄ ensamma jular fick mig att tÀnka till.. JulstÀdningen, julen kommer ÀndÄ! Den dÀr "storstÀdningen till jul" som mamma lÀrde mig, hoppar vi ocksÄ, mamma fernissade golv, alla skÄp och garderober stÀdade, gissar det var ett arv dÄ mormorhade smÄ ytor i sitt torp. Matlagning, stÀdat och fint ska det vara pÄ julafton men inte sÄ nitiskt stÀdande av ett stort hus, och som min dotter en gÄng pÄpekade för nÄgra Är sedan - varför all denna julmat? Gör en god lunch sÄ Àter vi julmaten som middag med mindre antal rÀtter..
 
Vi Àr sÀkert hÀr mÄnga som plockar julmaten fram och tillbaka och den tar aldrig slut, hos oss har den slutat i djurmagar. 
 
I Är har vi bestÀmt oss för vissa rÀtter, de mest traditionella, överdÄdet pÄ julbordet hoppar vi.
 
GÄr hÀr och smÄstÀdar, lagt in sill, planerar maten, plockar undan saker.. Plockade undan kÀra barnbarnets arbetsklÀder idag, hans sÄ kallade ryssmössa lades pÄ hatthyllan.. Kikade efter katten Börje tre ggr inom en timme om han ville in, dÄ det blev + grader idag sÄ har Börje tillbringat mestadelen av dagen ute, just nu +3,8.
 
Barnbarnets mössa 😄
 
Men vad tusan, jag har ju plockat undan klĂ€derna tĂ€nkte jag, DĂ„ rörde pĂ€lsmössan pĂ„ sig 💗HĂ€r ligger "pĂ€lsmössan" katten Börje, han var inte ute som jag trodde đŸ€Ł 😍 💗 
 
Söndagens tö tog hÄrt pÄ snön, och dÀr det Àr plogat blir det is direkt, kÀra maken hÀmtade sand och sandade. SÄ nu Àr femte Ärstiden hÀr, istiden..
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

HÀr Àr ingen julhysteri. Jag har nog aldrig haft det, för jag vill ocksÄ njuta av helgen och inte vara dödstrött. Jag gillar din levande pÀlsmössa. Kram

Svar: Skönt att höra att du inte heller drabbas av julhetsen, Kram
Kort

2023-12-18 @ 14:28:23
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0