Ibland sticker jag ut....

... Medvetet, och några ryggar tillbaka för min blogg, som med rävskabben... Jag vill bara visa verkligheten och skillnaderna på att leva på landsbygden och se djurlivet krympa och att alla ska veta vad som händer i naturen.. Många har noll koll om det inte tas upp i media, vilket media sällan gör....
 
Hararna var borta här i ca 7 år eller mer pga harpest och den sjukdomen smittar även människor ( Jag hade en kollega alltid frisk och alltid glad som drabbades av harpest, han var borta i sjukdomen från jobbet i två månader, bor som jag på en gård på landet), hararna är sällsynta fortfarande i våra trakter, nu är även rävarna borta i rävskabben som tydligen vargar och lo också smittas av... 
 
Såg på FB tidigare i våras en varning i vårt samhälle... Går ni ut med hunden så vandrar en varg på gatorna här, släpp inte lös hunden... I hur många år vargen funnits i vår närhet i samhället vet jag inte direkt, men det är många år...vargen har knyckt fågelmat i samhället och mycket annat folk förvarat på uteplatsen som varit ätbart...Den här hundägaren mötte vargen på gatan, strax utanför sin villa....  Men precis som rävar och hundar drabbas även vargen av rävskabben som jag skrev tidigare. Så nu krymper antalet vargar i vår region.... Somliga jublar och somliga gråter....
 
Hemma 💗 I min barndomsby på landet fanns en flock vargar som ALDRIG angrep tamboskap eller hundar  💗, där gjordes även vargresor så folk kanske kunde få höra dem yla, var själv med på en....de vargarna blev rikskända......De försvann tyvärr... Hur de försvann har nog ingen brytt sig att forska om, om de forskat om det så har ingen velat berätta..En vettig vargstam försvann spårlöst....
 
Har skrivit om vargar flera gånger tidigare i min blogg....
 
Bilden lånad här
 
https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/skog/varg/fakta-om-vargen
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Väldigt bra inlägg. Det är fruktansvärt att hela djurstammar försvinner. Antingen av sjukdom eller på grund av oss människor. Om nu djur dör i olika sjukdomar hur kan vi människor då försvara att vi skjuter de som finns kvar? Jag läste att folk till och med skjuter isbjörnar i Arktisk trots att dom lider så oerhört och riskerar att utrotas. Man blir så ledsen och känner sig så maktlös. kram <3

Svar: Förra året skulle älgjakten inställas pga av så få älgar, andades ut, då älgar är sällsynta numera, förr fanns de jämt runt vår gård, hästarna var vana med älgar....Men så blev det inte, älgjakten drog igång och de få älgar vi hade kvar döpte vi i vårt närområde, alla försvann 😢 Håller till fullo med dig Lisa, hur kan det tillåtas att jaga de få djur som finns kvar? 😢 Vi kan köpa vår mat i affären....Det kan inte räven, vargen eller mården.... De tar mina djur för att överleva och jag skriker i ilska över ett förlorat djur....Men de djuren gör det för att överleva, ingen nöjesjakt och sparad semester.......Kram
Kort

2020-02-14 @ 15:45:17
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Emma Engström

Det är så otäckt med vargar tycker jag! Har sett en varg en gång i hela mitt liv och vår hund vi hade då blev verkligen helt till sig, verkligen olik i sitt beteende! <3

Svar: Gissar att din hund såg faran och varnade.... Han visste vargen var en fara och att det var ett rovdjur... En så klok hund ❤️👏
Kort

2020-02-14 @ 19:40:29
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

jag bodde i stan förra året och vi hade så jävla mycket harar. Fattade inte varför. Var bodde dom, vad levde de av? Varför bodde de i ghettot när landet bara är några mil bort?

Svar: Precis som rådjuren funnits hos oss under lång tid för att bo nära en gård med hundar som håller rovdjur borta gissar jag att harar drar sig till tryggheten i städerna där bara lösspringande hundar och trafiken är deras dödsfällor...Mat har de hos alla som fågelmatar och fina gräsmattor.... Tror städerna har mer harar än vi på landsbygden....
Kort

2020-02-14 @ 22:24:01
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Gud så klokt, så måste det förstås vara!

Svar: Så go kommentar ❤️ Jag har mina teorier.... men om de är sanna vet jag inte....
Kort

2020-02-15 @ 19:44:59
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Det är svårt för "stadsingar" som man säger här att förstå skillnaden mellan att bo på landet, mot stan. Bara det där med bensinpriserna som ofta diskuteras. Jag tycker personligen inte att det är helt rimligt att man på landsbygden ska behöva dyra pengar för att ta sig någonstans. Kollektivtrafiken är ju inte direkt den bästa.

Jag hade sorksjukan en gång, inte direkt harpest men tror de är besläktade? Det var bland det vidrigaste jag varit med om. Har aldrig varit så sjuk.

Svar: Jag har för mig att de skrev att sorksjuka och harpest är besläktade gnagarsjukdomar... Lokaltrafik finns inte där vi bor, då får vi ta oss till samhället för att nå buss och tåg (tåget vill SJ ta bort)
Kort

2020-02-16 @ 21:19:13
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Gunnel

De enda djur som vi har en del av inpå knuten är hjortar. När jag går i skogen ser jag en del harar, men under alla år jag bott här har jag bara sett skymten av en räv en endaste gång.

Svar: Så vackert med hjortar ❤️ Rävar finns det nog inte gott om just nu 😢
Kort

2020-02-17 @ 08:00:59
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com
Postat av: My Nordqvist

Vi hade en björn i vårat villaområde i somras. Lite läskigt såklart men rätt som det var hittade den tillbaka till där den hörde hemma

Svar: En varg kan jag möta men om jag mötte en björn så skulle jag bli livrädd, vi har björn här också men jag har aldrig mött någon...
Kort

2020-02-17 @ 12:10:34
URL: http://mynordqvist.se/
Postat av: Carolina

Tråkigt att folk ryggar tillbaka för att du är ärlig på din blogg. Du ska såklart skriva om det du tycker om att skriva om och vill dela med dig utav :)
Jag har tack och lov aldrig stött på en varg och hoppas att aldrig få göra det. Iallafall inte på nära håll. Jag gillar djuret, vargen är häftig, men jag är inte alls förtjust i att springa på en i en skog haha!

Svar: Jag kommer att fortsätta skriva om händelser som berör mig, ibland glädje eller ilska som mitt nästa inlägg. Tack för din kommentar ❤️
Kort

2020-02-18 @ 19:43:56
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0