Idag blev det fågelmats....

...tillverkning. Det fanns inga nötter ännu i affären så vi tog det vi hade hemma...
 
Jag köpte ister istället för kokosfett, har förr hängt ut fläsksvålar till småfåglarna och de älskar det så tänkte att det kan passa lika bra 😉
 
Hade tagit med havre och kornkross från hönshuset, tagit in solrosfrön från fågelbordet, det som inte syns här är russin som jag även blandade i...
 
 
 
Här smälter ister ihop med smör... När allt var smält hade jag blandat alla torrvaror i en bunke innan jag hällde ned allt i det smälta fettet....
 
Knöt ihop snören och såg till att de var väl förankrade i botten på pappersmuggarna jag köpt, sedan slevade jag i den tunga massan först för att snöret skulle stanna på botten innan jag hällde på mer flytande ister...
 
Sedan åkte kopparna ut på trappen för att stelna, tog in en för tidigt och den föll isär då den inte stelnat tillräckligt, för ivrig 😌
 
Här en färdig "talgboll" med massor av gott, hängde ut den ikväll... Imorgon gör jag en omgång till med fågelmat, kul 👍, men skräpigt blev det i köket 😉 Här är inlägget jag hämtade idén ifrån  👍
 
 Blåmes vid vårt fågelbord 💗
 
Älskar blåmesar 💗 Gissar att flera av dem som besöker oss är ättlingar till de blåmesungar jag födde upp från små nakna och ögonlösa till vuxna individer en sommar..  Om någon vill läsa så är första delen här
 
 
Så små 💗 andra delen här
 
Hungriga varannan timme, 
 
De blev föräldralösa då de bodde i en ventil i huset och katten knep båda föräldrarna när de trängde sig ut för att jaga. Del 3 här, del 4 här och sista del 5 här
 
Talgoxe vid vårt fågelbord 💗
 
Talgoxe vid vårt fågelbord 💗
 
Domherre vid vårt fågelbord 💗
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anita

Kul att du gör egna! :D

Svar: Kommer nu alltid att göra mina talgbollar själv, billigare, färskt och gott för fåglarna 👍
Kort

2019-11-07 @ 09:23:24
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vilket bra tips och vilka underbara bilder :) Vilken upplevelse att få föda upp små fågelungar. Vad söta dom var :)

Svar: Jag gissar att vi har fullt med ättlingar till de blåmesarna på gården än ❤️
Kort

2019-11-07 @ 09:50:13
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Anonym

Det är roligt att sitta och studera fåglar. Jag brukar göra fröbollar med kokosfett, men jag ska testa ditt förslag. Kottar brukar jag bre med jordnötssmör och sen rulla i fröblandning. Det är också uppskattat. Jättefina bilder.

Svar: Vilka bra tips du ger med kottarna 👍 Det är mysigt med alla fåglar på vintern..
Kort

2019-11-08 @ 10:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0